آش عباسعلی، مثل آش ترخینه و آش ترخینه و ماش یکی از آشهای محلی کرمانشاه است که بسیار خوشمزه و مقوی نیز می باشد و به همین دلیل به اسم آش کرمانشاهی معروف شده است. محتویات آش عباسعلی کرمانشاهی معمولا شامل حبوبات، گوشت، برنج و گندمه که بافت غلیظ و کشداری هم دارد. البته بعضی ها در این آش سبزی هایی مثل گشنیز، ریحان، جعفری و شوید هم می ریزند.

تاریخچه آش عباسعلی

گفته میشود که تاریخچه آش عباسعلی به 200 سال قبل برمیگردد. در آن زمان آشپزی به اسم عباسعلی نذر داشته است موقع افطار این آش را به روزه داران بدهد. برای همین هم آش عباسعلی مخصوص افطار و ماه رمضان شناخته می شود ولی برای تمام ایام سال هم آش دلچسب و لذیذی است. پیشنهاد می کنیم اگر تا به حال این آش کرمانشاهی را امتحان نکرده‌اید حتما به همراه ما آن را تهیه کنید. البته تهیه بهترین آش عباسعلی کرمانشاه کار سختی است ولی نگران نباشید با کمی تمرین شما هم خیلی زود تهیه این آش فوق‌العاده را یاد می گیرید.

مواد لازم برای تهیه آش عباسعلی ۴ نفر

گوشت دنده گوسفندی: ۴۰۰ گرم
گندم پوست کنده: ۱٫۵ پیمانه
برنج: ½ پیمانه
عدس:½ پیمانه
نخود: ½ پیمانه
لوبیا چیتی: ½ :پیمانه
لوبیا سفید:½ پیمانه
پیاز: ۴ عدد درشت
سیر: ۱۰ عدد
نعناع خشک: ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی
زردچوبه و فلفل قرمز: به مقدار کافی
روغن مایع: به مقدار کافی

دستور تهیه آش عباسعلی

۱. برای تهیه آش عباسعلی سنتی ابتدا گندم پوست کنده، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و عدس را از شب قبل یا حداقل ۴ ساعت قبل در چند کاسه جداگانه به همراه مقداری آب می خیسانیم تا نفخ شان گرفته شود و راحت تر بپزند.

۲. در صورت امکان یک یا دو بار آب موجود در کاسه ها را تعویض می کنیم. در ادامه حبوبات را پس از اینکه به خوبی خیس خوردند، آبکشی می کنیم. حالا لوبیا چیتی، نخود و لوبیا سفید را به همراه ۴ پیمانه آب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم.

۳. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا حبوبات بپزند. پس از گذشت یک ساعت عدس را هم به قابلمه اضافه می کنیم تا با دیگر حبوبات بپزد. گندم را هم به صورت جداگانه با ۲ پیمانه آب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم تا بپزد.

۴. در اواسط پخت گندم برنج خیسانده شده را نیز اضافه می کنیم و اجازه می دهیم گندم و برنج با هم بپزند. در ادامه یکی از پیازها را به صورت ریز خرد می کنیم و با کمی روغن تفت می دهیم تا پیاز سبک شود، سپس کمی فلفل و زردچوبه اضافه می کنیم.

۵. در ادامه گوشت دنده را اضافه می کنیم و پس از کمی تفت دادن ۳ پیمانه آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم گوشت نیز بپزد.پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت انرا از قابلمه خارج می کنیم و استخوان هایش را خارج می کنیم.

۶. حالا گوشت را به صورت ریش ریش خرد می کنیم و کنار می گذاریم. پس از اینکه تمام مواد آش پختند آنها را به یک قابلمه بزرگ منتقل می کنیم و چند پیمانه آب اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

۷. در این مرحله مقداری نمک و ادویه به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آش با حرارت ملایم جا بیفتد. زمانی که آش جا بیفتد دیگر نباید برنج و گندم را به صورت سالم در آش ببینیم و باید به طور کامل پخته و له شده باشند.

۸. هر چند دقیقه یک بار باید آش را مخلوط کنیم تا مواد ان به خوبی ترکیب شوند. در حین اماده شدن آش نعناع خشک، سیر و پیازهای باقیمانده را به صورت جداگانه با کمی روغن تفت می دهیم، سپس نیمی از پیاز داغف نعنا داغ و سیر داغ را داخل آش می ریزیم.

۹. پس از اینکه آش جا افتاد و به خوبی کش دار شد در صورتی که روغن حیوانی در دسترس داشتیم یک قاشق غذاخوری روغن حیوانی به آش اضافه می کنیم. در پایان آش را در ظرف مورد نظرمان می کشیم و با باقیمانده نعناع داغ، سیر داغ و پیاز داغ تزیین می کنیم.

 

نکات کلیدی تهیه آش عباسعلی

هر چه در این آش از فلفل سیاه و قرمز، روغن حیوانی و پیاز داغ بیشتری استفاده کنید، آش شما مزه دارتر می شود. در صورتی که نمی توانید روغن حیوانی مصرف کنید، روغن زیتون را جایگزین آن کنید.

برای خوشمزه تر شدن آش عباسعلی می توانید گوشت را به همراه پیاز و آب قلم بپزید.

در آش عباسعلی کرمانشاه می توانید از یک دوم پیمانه جو و هم چنین بلغور گندم هم استفاده کنید.