یکی از غذاهای اصیل و خوش طعم ایرانی، قیمه کورگ هست که اصلیت سنندجی دارد و جز غذاهای محبوب این قسمت از کشورمان محصوب می شود. در این مقاله قصد داریم که طرز پخت این غذای خوشمزه قدم به قدم بیان کنیم.

مواد لازم برای پخت قیمه کورگ (مناسب برای 4 نفر)

تره تازه 500 گرم

سویا 200 گرم

پیاز 1 عدد

کره 20 گرم

آب نصف فنجان

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان کافی

پودر آزنجبیل و پودر آویشن (در صورت تمایل)


برای پخت قیمه کورگ ابتدا تره های تازه را شسته و به صورت ریز ریز با چاقوی مناسب خرد می کنیم و بعد سویا را اداخل یک ظرف پر از آب جوش می ریزیم و تا زمانی که بافت آن نرم شود اجازه می دهیم در آب جوش باقی بماند.

نوبت پیاز رسیده که نگینی و ریز خرد کنیم و آن را به همراه کره درون ماهیتابه ای که زیر آن گرم شده اضافه می کنیم و تا زمانی که پیازها کاغذی و شیشه ای شوند داخل ماهیتابه تفت می دهیم.در ادامه سویا را آبکشی می کنیم تا آب اضافی اش خارج شود، سپس به تابه اضافه کرده و کمی تفت می دهیم. حالا مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و در صورت تمایل پودر آویشن و پودر زنجبیل را به تابه می افزاییم.

بعد از نرم شدن بافت سویا، آن را آبکشی می کنیم تا آب ظرف به صورت کامل خارج شود و بعد به ماهیتابه اضافه می کنیم و به مدت کمی آن را تفت می دهیم. در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و در صورت باب میل بودن کمی پودر زنجبیل و آویشن به سویا اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم.

بعد از از بین رفتن بوی خام ادویه ها، نوبت تره هست که به ماهیتابه اضافه کنیم و خوب تفت دهیم تا تغییر رنگ در تره ننمایان شود و متمایل به رنگ سرخ شود. حالا زمان اضافه کردن آب داخل ماهیتابه هست و باید بگذاریم تا محتویات داخل ماهیتابه به خوبی پخته شوند.

بعد از کشیده شدن کامل آب ماهیتابه، شعله گاز راخاموش می کنیم و قیمه کورگ را داخل ظرف سرو می ریزیم. از کمی ریحان تازه می توانیم برای تزئین غذا استفاده کنیم و با نان تازه این غذا را سرو می کنیم.