یکی از غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی که متعلق به تبریز است کوفته تبریزی هست که در شهرهای مختلف با مواد مختلفی تهیه می‌شود.

هنوز در بسیاری از رستوران‌های قدیمی تبریز، به جای استفاده از گوشت چرخ کرده، از گوشت کوبیده شده در هاونگ استفاده می‌شود که روش اصیل درست کردن کوفته هست. پس اگر خواستید کوفته تبریزی اصیل بخورید حتما به یکی از رستوران‌های قدیمی در تبریز سر بزنید. اما اگه امکان سفر به تبریز و میل کردن این غذای اصیل ندارید با ما همراه باشید تا بتوانید این غذای خوشمزه در خانه درست کنید.

طرز پخت کوفته قلقلی سنتی آبدار تبریزی

می‌تونید این غذای خوشمزه با برنج یا نان میل کنید. نان مورد استفاده بیشتر سنگک هست ولی در صورت عدم امکان تهیه سنگک، می‌تونید با انواع نان‌های دیگر این غذا را نوش جان کنید.

مواد لازم برای تهیه کوفته تبریزی (۸ نفر)

برنج: ۱ لیوان

گوشت چرخ کرده یا کوبیده شده در هاونگ: ۱ کیلوگرم

لپه: ۱ لیوان

تخم مرغ: ۲ عدد

سبزی مخصوص کوفته: ۵ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری

پیاز: ۱ عدد

زعفران: ۱ قاشق غذاخوری

پیاز داغ: ۳ قاشق غذاخوری

آرد نخودچی: ۲ قاشق غذاخوری

تخم مرغ آبپز: به تعداد مورد نیاز

تره و مرزه: ۱ قاشق غذاخوری

آلو و گردو: به مقدار مورد نیاز

زرشک: ۱ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه، روغن و زردچوبه: به مقدار مورد نیاز

طرز پخت کوفته تبریزی در خانه

لپه‌ها را از قبل در یک کاسه چند ساعت در یک ظرف پر از آب می‌خیسانیم و آب را هر یک ساعت برای از بین بردن نفخ عوض می‌کنیم.

سپس لپه‌ها را آبکشی کرده وبا ۲ لیوان آب در یک قابلمه کوچک ریخته و بر روی شعله متوسط گذاشته تا نیم‌پز شوند و سپس مجدد آن را آبکشی می‌کنیم.

در این مرحله قابلمه را مجددا روی حرارت قرار می دهیم و دو لیوان آب به همراه مقداری نمک اضافه می کنیم. پس از اینکه آب جوش آمد برنج را می شوییم و به قابلمه اضافه می کنیم. زمانی که برنج کمی نرم شد آن را آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم.

۲ لیوان آب سرد را به همراه مقداری نمک ریخته و بعد از به جوش آمدن آب، برنج شسته شده را به آن اضافه می‌کنیم و بعد از نرم شدن برنج، آن را آبکشی می‌کنیم و کنار می‌گذاریم.

نوبت کوبیدن برنج و لپه هست. آن‌ها را درون یک ظرف می‌ریزیم و با گوشتکوب تا قبل از له شدن کمی می‌کوبیم. در صورتی که علاقه دارید از تخم مرغ استفاده کنید، تعدادی تخم مرغ آب پز به لپه و برنج قبل از کوبیدن اضافه کنید و آن‌ها را با هم بکوبید.

برای تهیه سس کوفته ها در یک قابلمه مناسب، ۴ لیوان آب می ریزیم و اجازه می دهیم آب به جوش بیاید و سپس تره، مرزه خرد کرده را به همراه رب گوجه فرنگی ، پیاز داغ، دارچین و مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم.

سس کوفته! ۴ لیوان آب در یک قابلمه می‌ریزیم و بعد از جوش آمدن، رب گوجه‌فرنگی، پیاز داغ، مرزه، تره ، دارچین و به مقدار مناسب نمک و فلفل سیاه داخل ظرف می‌ریزیم.

قابلمه را بروی شعله ملایم می‌گذاریم تا سس به غلظت مورد نیاز برسد. پیازها را به صورت ریز رنده می‌کنیم و با دست، آب پیاز را می‌گیریم و به گوشت چرخ‌کرده اضافه می‌کنیم.

نوبت آرد نخودچی هست که به همراه میزان مناسبی نمک، زردجوبه و فلفل سیاه با گوشت مخلوط کنیم و با دست چند دقیقه‌ای ورز دهیم که کاملا بافت آن یکدست و یک شکل شود‌.

نوبت برنج و لپه هست که با گوشت ترکیب شوند و باید ۵ دقیقه ورز دهیم که مواد کاملا با هم ترکیب شوند و با سبزی کوفته که از قبل به صورت ریز ریز در آمده اند به مخلوط گوشت اضافه کنیم.

حالا نوبت افزودن تخم مرغ‌ها هست و باید کاملا مخلوط شوند تا بافت مجدداً یکدست و یکسان شود. بعد از چند دقیقه‌ای به اندازه‌ی یک کف دست از مخلوط بر می‌داریم و ورز می‌دهیم.

یک تخم مرغ آب پز، کمی گردو، آلو و زرشک را داخل هر کوفته می‌گذاریم و با دست به شکل گرد در می‌آوریم و داخل قابلمه سس کوفته قرار می‌دهیم.

برای جلوگیری از باز شدن کوفته‌ها مراقب باشید که آب قل نزند و شعله زیر قابلمه کم باشد تا به آرامی پخته شود و شکل گرد آن از بین نرود.

برای جابه‌جایی و چرخندان کوفته‌ها بعد از نیم ساعت اقدام می‌کنیم تا باز نشوند. حتما کوفته‌ها را برگردانید تا تمامی قسمت‌های آن کاملا پخته شوند.

بعد از ۹۰ دقیقه، کوفته‌ها آماده هستند و کاملا پخته شدند. آنها را به همراه سس درون قابلمه داخل ظرف سرو می‌ریزیم و با کمی پیازداغ، گردو و زرشک تزیین می‌کنیم.

۴ نکته مهم برای پختن کوفته تبریزی

اگر بنا به هر موردی امکان استفاده از گوشت ندارید، از سینه مرغ چرخ شده می‌توانید استفاده کنید و باقی مراحل را مثل گوشت قرمز انجام بدهید.

از گشنیز، ترخون، جعفری، مرزه و نعناع سبزیجات مخصوص کوفته هستند. اگرچه که در برخی از شهرها مثل شهرهای شمال ایران از سبزیجات مخصوص محلی نیز استفاده می‌کنند.

لپه بیش تر از اندازه و ورز ندادن کافی مایه کوفته از دلایل اصلی باز شدن کوفته‌ تبریزی هست. حتما این دو نکته را برای جلوگیری از باز شدن رعایت کنید.

استفاده از سبزی تازه یکی از علت‌های اصلی افزایش بو و مزه کوفته هست. عطر و طعم کوفته با سبزیجات تازه دوچندان می‌شود.