قورمه سبزی غذایی که به جرات می توان گفت بیشتر مردم ایران آن را دوست دارند و در بین مردم طوری جا افتاده است که هر کسی که بتواند قورمه سبزی را به خوبی بپزد یک آشپز کامل و ماهر است. جالب است بدانید که در تمام دنیا نیز اصلالت این غذا را منتسب به ایرانی ها می دانند.

تاریخچه قورمه سبزی

قورمه سبزی از معدود غذاهایی است که در طول تاریخ به شکل دست نخورده ای از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است . یعنی قورمه سبزی که صد سال پیش طبخ می شد با قورمه سبزی که این روزها در خانه های ایرانیان طبخ می شود تفاوت چندانی ندارد. می توان گفت این خورشت ابتدا در بین عشایری که به کار دامپروری مشغول بودند شکل گرفت؛ آنها با ذبح گوسفندان و خرد کردن گوشت و جداسازی چربی آن مراحل اولیه پخت قرمه سبزی را طی می کردند و با اضافه کردن سبزیجات کوهی و گرد لیمو آن غذا را تهیه می کردند.

 

مواد لازم (برای ۶ نفر)

سبزی قورمه (تره، گشنیز و جعفری به یک اندازه و شنبلیله یک‌سوم مقدار آن‌ها): یک کیلوگرم
گوشت خورشتی با استخوان: ۵۰۰ گرم
لوبیا قرمز: دوسوم لیوان
لیمو عمانی: پنج عدد
پیاز بزرگ: یک عدد
آبغوره: به مقدار لازم
نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

 

طرز تهیه خورشت قورمه‌سبزی

  1.  لوبیا را از شب قبل خیس کرده و دو تا سه بار آب آن را عوض کنید.
  2.  پیاز را نگینی خرد کنید. داخل یک قابلمه کمی روغن ریخته و پیازها را با کمی روغن سرخ کنید تا طلایی رنگ شود سپس مقداری زردچوبه اضافه کنید.
  3. گوشت خورشتی را به اندازه دلخواه خرد کرده و به پیازها اضافه کنید، کمی تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد.
  4. بهتر است در یک قابلمه جدا لوبیاها را با آب بپزید، تا آب لوبیا مانع از لعاب انداختن خورشت نشود؛ بنابراین یک قابلمه برداشته لوبیاها را به صورت جداگانه روی شعله قرار دهید تا نیم‌پز شوند.بعد از این‌که گوشت با پیاز کمی تفت خورد، ۳ لیوان آب جوش به مواد اضافه کرده، در قابلمه را ببندید و شعله را کم کنید تا گوشت با حرارت ملایم بپزد.
  5. در فاصله‌ای که گوشت نیم‌پز می‌شود، سبزی‌ها را بشویید و خرد کنید سپس آنها را داخل یک قابلمه به صورت یکنواخت سرخ کنید. اگر از سبزی فریز شده استفاده می‌کنید، سبزی را بدون این‌که یخ آن باز شود داخل روغن قرار دهید تا پس از سرخ شدن سبزی به صورت لاستیکی نشود.
  6. بعد از نیم‌پز شدن گوشت، آب لوبیا را گرفته و همراه با سبزی به خورشت اضافه کنید. در ادامه لیمو عمانی‌ها را که از قبل سوراخ کردید، اضافه کرده و دوباره ۲ تا ۳ لیوان آب داخل قابلمه بریزید.
  7. بعد از گذشت ۲ ساعت خورشت قورمه‌سبزی شما تقریبا جا افتاده است. حالا نوبت به اضافه کردن چاشنی‌های خورش می‌رسد؛ به میزان لازم نمک و آبغوره اضافه کنید سپس با شعله ملایم، حدود یک ساعت دیگر صبر کنید تا مزه‌ها به خورد هم بروند.

استفاده از رب گوجه فرنگی

یکی از راه های گرفتن تلخی خورشت قورمه سبزی، استفاده از یک قاشق رب گوجه فرنگی در خورشت است. باید توجه داشت که اگر مقدار رب گوجه فرنگی اضافه شده زیاد شود طعم خورشت خراب خواهد شد.

 

نکاتی که در پختن قورمه سبزی باید به یاد داشته باشیم

به خاطر اینکه در قرمه سبزی از لوبیا استفاده می شود ممکن است این غذا نفاخ باشد . اما برای جلوگیری از این مشکل شما می توانید لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا کامل نفخ آن گرفته شود.
در انتخاب لوبیا اینکه لوبیا قرمز باشد یا چیتی بیشتر ذائقه شما مهم است زیرا برخی ها با لوبیا قرمز قورمه سبزی را می پسندند و برخی دیگر با لوبیا چیتی ، حتی در برخی از مناطق ایران از لوبیای چشم بلبلی نیز استفاده می کنند.
سعی کنید برای سرخ کردن و تفت دادن از روغن کمی استفاده کنید.
اگر زمانی که غذا را سرو می کنید متوجه شوید که غذا خوب جا نیفتاده است وسطح روغنی روی آن شکل نگرفته است 10 دقیقه قبل از کشیدن خورشت 3 یا 4 قالب کوچک یخ به آن اضافه کنید این عمل باعث می شود که روغن خورشت جذب شده و به روی خورشت بالا بیاید.
همچنین شما می توانید برای خوشمزه تر شدن و یا چرب تر شدن قرمه سبزی خود از عصاره قلم نیز استفاده کنید .

 

فوت و فن های جا افتادن و غلیظ شدن قورمه سبزی

سبزی استفاده شده در خورشت قورمه سبزی حتما باید خیلی خوب خرد شده باشد و اگر ریز نباشد هر چقدر هم بجوشد غلیظ نمی شود و لعاب نمی اندازد.
سبزی خرد شده را حتما به خوبی سرخ کنید تا خورشت آبکی نشود و آب نیندازد.
سبزی سرخ شده را قبل از پخت خورشت قورمه سبزی با گوشت تفت بدهید این کار باعث لعابدار شدن خورشت می شود.
سبزی که برای قورمه سبزی انتخاب می کنید باید اسفناج و تره هم داشته باشد تا خورشت شما را غلیظ کند.اگر اسفناج در دسترس نبود از برگ چغندر می توانید استفاده کنید.
استفاده از گوشت گوسفندی باعث لعابدار شدن خورشت می شود.
حدود 3 الی 4 ساعت زمان نیاز است تا خورشت قورمه سبزی بپزد و به خوبی لعابدار شود.
وقتی خورشت شما آبکی شد می توانید با چند قالب یخ کوچک به خورشت شوک وارد کنید تا خورشت لعابدار شود و روغن آن در سطح خورشت جمع شود.
در هنگام شروع پخت قورمه سبزی حتما آب کافی به خورشت افزوده تا مجبور نشوید در وسط آشپزی آب به خورشت اضافه کنید چون از لعابدار شدن خورشت جلوگیری میکند و اگر مجبور شدید آب بریزید سعی کنید از آب جوش استفاده کنید.
لیمو و نمک را در آخر کار وقتی که خورشت آماده می شود به مواد اضافه کنید چون اگر زود اضافه شود لوبیا و گوشت دیر پخته می شود و خورشت غلیظ نمی شود.
در انتهای پخت خورشت قورمه سبزی وقتی اطمینان حاصل کردید که خورشت شما آماده شده و سبزی و گوشت آن پخته ولی آب زیادی دارد شما می توانید شعله را زیاد کنید و درب قابلمه را بردارید تا آب آن بخار شود و خورشت غلیظ و لعابدار شود.