تارت کره‌ای از غذاهای سنتی کانادا است که بسیار ساده اما خوشمزه هستند. این تارت‌ها را با پر کردن نان‌های قالبی نازک با کره، شکر و تخم‌مرغ درست می‌کنند.

تاریخچه این دسر به دهه 1600 برمی‌گردد، زمانی که زنان جوان فرانسوی در تلاش برای کمک به افزایش جمعیت آن زمان به فرانسه مهاجرت کردند. در آشپزخانه، زنان تکه‌های قند را با مواد اولیه‌ای که در دسترس آن‌ها بود، درست می‌کردند.

نزدیک به دهه 1900 بود که دستورالعمل واقعی این غذا در کانادا منتشر شد. امروزه، تارت کره انواع مختلفی با کشمش و یا آجیل خردشده دارد.

مواد لازم برای تهیه تارت کره‌ای

آرد: ۲.۵ پیمانه

شکر: ۱ قاشق غذاخوری

نمک: ۱ قاشق چایخوری

روغن گیاهی: ۳ قاشق غذاخوری

کره: ۲۲۵ گرم

آب سرد: ۱/۴ پیمانه

آبلیمو: ۲ قاشق چایخوری

شکر قهوه‌ای: ۳/۴ پیمانه

تخم مرغ: ۲ عدد بزرگ

عسل: ۳/۴ پیمانه

وانیل: ۱/۴ قاشق چایخوری

گردو: ۱/۲ پیمانه

طرز تهیه تارت کره‌ای

1. برای تهیه خمیر، آرد را با ۱ قاشق غذاخوری شکر و ۱ قاشق چایخوری نمک ترکیب کنید. روغن را اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا خمیر بافتی گلوله‌گلوله پیدا کند. ۲۲۵ گرم کره تکه‌تکه شده (سرد) را اضافه کنید و با بقیه مواد ترکیب کنید. بعد آب و ۲ قاشق چایخوری آبلیمو را اضافه کنید. خمیر را ۲ قسمت کنید، در کیسه نایلونی بپیچید و حداقل برای ۱ ساعت در یخچال بگذارید.

2. از قبل فر را با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید و ۱۲ عدد قالب مافین را با کمی روغن چرب کنید. ۲۰ دقیقه قبل از آماده کردن تارت‌ها خمیر را از یخچال در بیاورید.

3. هر نیمه خمیر را ۶ قسمت کنید. روی سطح کار آردپاشی شده، هر قسمت خمیر را به پهنای ۶ میلی‌متر باز کنید و با قالب گرد ۱۱ سانتی‌متری قالب بزنید. خمیرها را به شکلی در قالب‌های مافین بگذارید که کناره‌های خمیر حدود ۱ سانتی‌متر از قالب بیرون باشد. تا مواد میانی را آماده می‌کنید، خمیرها را در یخچال بگذارید.

4. برای تهیه مواد میانی تارت، شکر قهوه‌ای را به همراه ۱۱۵ گرم کره در قابلمه‌ای کوچک روی حرارت متوسط آب کنید. مواد را هم بزنید تا شروع به قل زدن بکند. قابلمه را از روی حرارت بردارید. در کاسه‌ای، تخم‌مرغ‌ها را به همراه عسل، ۱ قاشق چای خوری آبلیمو، وانیل و یک چهارم قاشق چایخوری نمک مخلوط کنید و به آرامی به ترکیب شکر و کره اضافه کنید. مقداری گردو یا کشمش در هر قالب بگذارید و مواد میانی را روی آن‌ها بریزید.

5. تارت‌ها را برای ۱۰ دقیقه با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد بپزید. بعد حرارت را به ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد کم کنید و تارت‌ها را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر و تا زمانیکه مواد میانی شروع به حباب زدن کند و خمیر از کناره‌ها قهوه‌ای شود، بپزید. بگذارید تا تارت‌ها برای ۵ دقیقه در قالب خنک شوند. بعد آن‌ها را چندین بار در قالب بچرخانید تا به قالب نچسبند و وقتی کاملا خنک شدند، از قالب در بیاورید.

نکات تهیه تارت کره‌ای

1. می توانید به جای آبلیمو از سرکه سفید هم استفاده کنید.

2. در صورت دسترسی، می توانید به جای عسل از شیره درخت افرا استفاده کنید.

3. همچنین می تونید به جای گردو از کشمش استفاده کنید.

4. با این میزان مواد ۱۲ عدد تارت خواهید داشت.