تباهگ پلو به عنوان یكی از غذاهای سنتی و پرطرفدار قوم بلوچ در جنوب سیستان و بلوچستان است كه معمولا در ماه مبارك رمضان و عید قربان تهیه می‌شود.

تباهگ در خارج از استان سیستان و بلوچستان و كشورهای همجوار عربی خلیج فارس نیز به عنوان سوغات ارسال و مورد استفاده قرار می گیرد.

در گذشته های نه چندان دور (حدود 40 تا 50 سال پیش) وقتی مردم منطقه بلوچستان گوسفندی قربانی می كردند به ویژه در اعیاد قربان و فطر به دلیل نبود برق و برای جلوگیری از هدر رفتن موادغذایی، گوشت مازاد بر مصرف این قربانی ها را به لایه های نازك و ورقه های ظریف برش داده و پس از آن مخلوطی از پودر انار ترش، آب لیمو و نمك را به وسیله خمیر بر روی لایه های گوشت مالیده و سپس گوشت ها را در فضای باز روی بند یا طنابی در مجاورت تابش مستقیم آفتاب آویزان می كردند.
برای جلوگیری از آلوده شدن گوشت ها و نفوذ گرد و غبار، روی آن را با تور یا پارچه های مخصوص می پوشاندند به شكلی كه هوا و نور كافی به گوشت برسد، بعد از خشك شدن گوشت آنرا جمع آوری و در كیسه های پارچه ای قرار می دادند تا در طول ماه مبارك رمضان و یا سایر ایام سال آن را به تنهایی و یا همراه با برنج طبخ و مصرف كنند و به این نوع غذا «تباهگ» گفته می شود.

تباهگ پس از خشك شدن بدون استفاده از هیچگونه وسایل سرمایشی چندین ماه و حتی یك سال در منزل نگهداری و استفاده می شود.

مواد لازم برای تهیه تباهگ

گوشت خشک شده: به مقدار نیاز

نمک و فلفل: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

طرز تهیه تباهگ

۱. گوشت خشک شده را به مدت نیم ساعت همراه نمک و فلفل با آب می جوشانند.

۲. سپس از آب آن برای تهیه برنج استفاده میکنند که بسیار طعم دار است.

۳. گوشت را از آب جدا نموده و با روغن سرخ مینمایند البته بعضی ها سرخ نشده را ترجیح میدهند چون اعتقاد دارند که روغن طعم آن را از بین میبرد.

۴. روش دیگر تهیه آن چنین است که بعد از به جوش آمدن تباهگ برنج به آن اضافه میکنند تا بصورت استانبولی در آید.