گویاش یا گولاش (به انگلیسی: Goulash; مجاری: gulyás‎ تلفظ مجاری: [ˈɡuja:ʃ]) یک سوپ یا خورش از گوشت و سبزیجات با چاشنی فلفل قرمز و سایر ادویه‌ها و ترشی‌جات است. گویاش از پادشاهی مجارستان در قرون وسطی نشات گرفته و همچنین وعده غذایی محبوب در اروپای مرکزی، شرق اروپا، کشورهای اسکاندیناوی و جنوب اروپا است.

منشأ این خوراک به خورش چوپان‌های مجار در سده ۹ میلادی برمی‌گردد که در آن گوشت پخته و طعم داده شده با کمک خورشید خشک و در کیسه‌هایی از سیرابی گوسفند بسته‌بندی می‌شد که برای تبدیل به یک وعده غذایی تنها نیاز به آب داشت. این خوراک یکی از غذاهای ملی مجارستان و یکی از نمادهای این کشور است.

مواد لازم برای تهیه گولاش

گوشت خرد شده: 500 گرم

سیب زمینی: دو عدد

پیاز: دو عدد

یک فلفل دلمه: نصف (میتوانید بیشتر هم استفاده کنید)

سیر: دو حبه

گوجه فرنگی: سه عدد

پاپریکا: یک قاشق غذا خوری

فلفل شیرین: دو قاشق غذا خوری

فلفل قرمز: نیم قاشق غذا خوری

برگ بو: دو عدد

نمک: به میزان لازم

طرز تهیه گولاش

۱. ابتدا دو عدد پیاز و دو حبه سیر را خرد کرده و با 500 گرم گوشت خرده شده در تابه‌ای تفت میدهیم و بعد از نیم پز شدن گوشت، دو قاشق غذا خوری فلفل شیرین و نیم قاشق غذا خوری فلفل قرمز و یک قاشق غذا خوری پاپریکا را نیز اضافه کرده و هم میزنیم.

۲. سپس یک لیتر آب جوش و کمی نمک اضافه کرده و درب تابه را میگذاریم و حدود یک ساعت به پختن ادامه میدهیم. بعد از یک ساعت سیب زمینی، گوجه و فلفل‌ها را به صورت مربعی خرد کرده و به تابه اضافه میکنیم.

۳. بعد از پختن کامل سیب زمینی دیگر گولاش آماده است و شما میتوانید آن را سرو کنید.