وافل (به انگلیسی: waffle)، نام نانی ترد و شیرین است که به بیسکوئیت بی‌شباهت نیست و از ترکیب آرد، شکر، روغن و تخم مرغ و گاهی اوقات ماست به دو صورت سنتی و صنعتی تولید می‌شود.

وافل معمولا بعنوان صبحانه و عصرانه و به همراه مربا، عسل ،شکلات و میوه خورده می‌شود.

مواد لازم برای تهیه وافل

آرد چند منظوره: ۱ پیمانه

نمک: ۱ قاشق چایخوری

بیکینگ پودر: ۲ قاشق چایخوری

شکر: ۲ قاشق غذاخوری

تخم مرغ: ۲ عدد

شیر: ۳/۴ پیمانه

کره آب شده یا روغن: ۲ الی ۵ قاشق غذاخوری

عصاره وانیل: ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه وافل

۱. دستگاه وافل ساز را روشن کنید تا گرم شود و به دمای مورد نظر برسد. بسته به مدل دستگاه، وافل سازها معمولا چراغی دارند که در صورت رسیدن به دمای مطلوب روشن خواهد شد.

۲. ابتدا باید مواد اولیه خشک را با هم ترکیب کنید. آرد، بیکینگ پودر، نمک و شکر را در کاسه‌ بزرگی بریزید. اگر دوست دارید وافل خوب پف بکند می‌توانید مواد خشک را قبل از مخلوط کردن الک بکنید.

۳. زرده و سفیده تخم مرغ‌ها را از هم جدا کنید و در دو ظرف جداگانه بریزید. از یک همزن برقی برای هم زدن سفیده تخم مرغ کمک بگیرید. آنقدر سفیده تخم مرغ را هم بزنید تا به شکل فوم دربیاید.

۴. بقیه مواد اولیه از جمله کره آب شده یا روغن و زرده تخم مرغ را در کاسه‌ای دیگر هم بزنید. سپس شیر و عصاره وانیل را به مخلوط اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.

۵. مخلوط زرده تخم مرغ و شیر را به مواد خشک اضافه کنید و با یک همزن دستی خوب هم بزنید. دقت داشته باشید که لازم نیست این مخلوط کاملا یکدست باشد، اگر مقداری گلوله آردی درون این خمیر باقی مانده بود اشکالی ندارد. اگر بیش از حد خمیر وافل را هم بزنید، وافل‌ها سفت خواهند شد.

۶. سفیده تخم مرغ را به مواد وافل اضافه کنید و در حد مخلوط شدن با یک قاشق هم بزنید.

۷. با استفاده از یک برس شیرینی پزی کمی روغن به قالب وافل ساز بزنید. قبل از ریختن هربار مواد درون وافل ساز این کار را باید تکرار کنید، در غیر این صورت وافل‌ها به قالب خواهند چسبید. با استفاده از یک ملاقه کمی از خمیر وافل را بردارید و درون قالب وافل ساز بریزید، اگر زیادتر یا کمتر از گنجایش وافل ساز درون آن خمیر بریزید، شکل وافل شما خوب از آب در نخواهد آمد.

با توجه به تنظیمات وافل ساز و دمای آن ۲ الی ۵ دقیقه زمان لازم است که وافل به خوبی بپزد. معمولا وافل‌ساز‌ها مجهز به ترموستاتی هستند که زمان آمده شدن وافل را به شما اطلاع می‌دهند.

۸. بعد از آماده شدن وافل آن را از دستگاه خارج کنید. از کمی پودر قند و میوه‌های تازه خرد شده برای تزئین وافل استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از میوه‌هایی همچون توت فرنگی، بلوبری، موز و هلو استفاده کنید. اگر قرار است وافل‌ها را به عنوان دسر میل کنید، می‌توانید از سس شکلات و خامه و بستنی هم استفاده کنید.

نکات  تهیه وافل

اگر اولین بار است که با دستگاه وافل ساز کار می‌کنید حتما دفترچه راهنما را به دقت بخوانید تا از تنظیمات دستگاه آگاه شوید.

اندازه روغن یا کره‌ای که داخل خمیر وافل به کار برده‌اید میزان چسبندگی وافل شما را تعیین می‌کنند. اگر وافل‌های شما مدام به قالب دستگاه می‌چسبند، توصیه می‌کنیم مقدار بیشتری روغن یا کره به خمیر وافل اضافه کنید.

اگر دوست دارید وافل سبک و تردی داشته باشید حتما مثل دستور گفته شده زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کنید.

خمیر وافل بسیار حساس است. این خمیر باید آنقدر نرم و روان باشد که به راحتی روی قالب وافل ساز پخش شود. ولی هم زدن بیش از حد خمیر وافل باعث می‌شود که آرد به گلوتن تبدیل شود که بافتی چسبنده ایجاد می‌کند و از پف کردن خمیر هم جلوگیری می‌کند.

اگر دستور پخت‌های متفاوتی برای وافل را امتحان کرده باشید، حتما متوجه شدید که در بسیاری از این دستورالعمل‌ها از باترمیلک استفاده می‌شود. باترمیلک مایعی ترش است که بعد از کره‌گیری خامه بدست می‌آید. خیلی از ما همیشه باترمیلک در اختیار نداریم به همین دلیل با خیال راحت می‌توانید از شیر به جای باترمیلک استفاده کنید.

دستگاه‌های وافل ساز معمولا دو یا چهار عدد وافل به صورت همزمان درست می‌کنند. اگر قرار است برای تعداد بیشتری وافل درست کنید و نگران این هستید که هنگام سرو کردن دسر وافل‌ها سرد بشوند، می‌توانید فر را هم همزمان با پخت وافل‌ها روشن بکنید و روی دمای کم تنظیم کنید. بعد از اینکه وافل‌ها آماده شدند آن‌ها را به فر منتقل کنید تا هنگام تزئین‌شان گرم بمانند.

شما می‌توانید کمی خلاقیت داشته باشید و وافل در طعم‌های متفاوت نیز درست کنید. برای مثال اگر دوست داشته باشید می‌توانید موز پوره شده به مواد اضافه کنید و وافل موزی درست کنید. یا اینکه کمی شکلات خرد شده به مواد اضافه کنید تا وافل شکلاتی خوشمزه برای دسر آماده کنید.