جیرو یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای یونانی است. این غذا تقریبا مشابه دنر کباب ترکی است و از کباب کردن گوشت مرغ، بره یا گاو روی سیخ‌های بزرگ و عمودی تهیه می‌شود. کباب ها را پس از آماده شدن به میزان دلخواه می برند و با پیاز، سالاد و انواع سس و نان پیتا سرو می‌کنند.

مواد لازم برای تهیه جیرو

گوشت (گاو، گوسفند یا مرغ) ریش ریش شده: 750 گرم

سیر خرد شده: یک پر

پیاز قرمز خرد شده: نصف یک

روغن زیتون: سه الی چهار قاشق غذاخوری

سرکه: یک الی دو قاشق غذاخوری

پونه کوهی (مرزنگوش): یک قاشق غذاخوری

آویشن: به مقدار لازم

رزماری یا اکلیل کوهی: به مقدار لازم

عسل: نصف قاشق غذاخوری

برای سس

خیار: یک عدد

سیر: دو پر

روغن زیتون: یک چهارم فنجان

ماست: 500 گرم

 سرکه یا آبغوره: یک الی دو قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

برای سرو

نان پیتا: 4 عدد

پیاز قرمز خرد شده: یک عدد

گوجه خرد شده: یک عدد

کاهو: به مقدار لازم

طرز تهیه جیرو

۱. قبل از هرچیزی باید گوشت را کباب کنید. معمولا برای جیرو، از گوشت تنوری جوجه گردون (مثل کباب ترکی) استفاده میکنند. برای همین گوشت شما باید به خوبی بپزد. برای این کار شما باید گوشت خود را به لایه‌های کوچک قطعه قطعه کرده یا آن را ریش ریش کنید.

برای کباب کردن گوشت، قطعات آن را در یک ظرف گرد بریزید. سیر، پیاز، روغن زیتون، سرکه و سبزیجات ذکر شده در بالا را به آن اضافه کنید و با دست به خوبی هم بزنید. سپس عسل را اضافه کنید و سر ظرف را با پلاستیک ببندید و بگذارید حداقل دو ساعت و ترجیحا 12 ساعت در یخچال بماند.

۲. یک ماهیتابه ی بزرگ نچسب را داغ کنید. گوشتها را به مدت یک دقیقه به همراه محتویات روی ماهیتابه بدون هم زدن تفت دهید. سپس آن ها را زیر و رو کنید و یک دقیقه دیگر تفت دهید. سپس این مراحل را تکرار کنید تا زمانی که گوشت شما برشته شود ولی درون آن نرم و آبدار باشد. (اگر کاملا پخته well done میپسندید دقایقی بیشتر این فرایند را تکرار کنید)

۳. حال نوبت سس رسیده است. سیر و روغن زیتون را در یک هاون بکوبید تا زمانی که سیر بسیار نرم شده و تکه‌های آن کاملا مشخص نباشد. خیار را رنده کنید. روی آن نمک بپاشید و بگذارید ده دقیقه باقی بماند تا نمک به خورد خیار برود. حال باید آب درون خیار را بگیرید. برای این کار خیار را در یک حوله یا پارچه پشمی تمیز بپیچید و با دست به خوبی آن را فشار دهید تا آخرین قطرات آب خیار نیز خارج شود. روغن و سیر، خیار، ماست، سرکه یا آبغوره، نمک و فلفل را در یک ظرف بریزید و به خوبی هم بزنید و آن را در یخچال بگذارید تا به خوبی سرد شود.

۴. تنور را با دمای 250 درجه گرم کنید. سپس اطراف نان‌های پیتا را با روغن زیتون چرب کنید و روی آن نمک بریزید و به مدت یک دقیقه بگذارید پخت آن در تنور طول بکشد تا تقریبا نارنجی شود.

۵. روی هر نان را با سس بپوشانید، سپس گوشت و محتویات آن را روی سس بچینید. پیاز و گوجه خرد شده را اضافه کنید. روی آنها کاهو بگذارید. سپس نان‌هارا بپیچید تا شکل لقمه بگیرد.

۶. جیرو شما آماده است.