پیراشکی یکی از خوراکی‌های محبوب افراد در تمام سنین می‌باشد. این خوراکی خوشمزه در تمام دنیا تهیه شده و بسیار پر طرفدار است.

پیراشکی با دستورهای متنوعی تهیه می‌شود و پیراشکی کرم دار ساده یا شکلاتی یکی از محبوب‌ترین انواع آن است که دستور تهیه ساده و راحتی دارد.با ما همراه باشید تا طرز تهیه یک پیراشکی کرم دار خوشمزه در خانه را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه پیراشکی کرم دار

آرد سفید قنادی: ۵۰۰ گرم

تخم مرغ: ۱ عدد

شکر: ۵۰ گرم

شیر ولرم: ۱ پیمانه

کره: ۵۰ گرم

خمیر مایه: ۱ قاشق غذا خوری

نمک: نوک قاشق چای خوری

وانیل: نصف قاشق چای خوری

مواد لازم برای تهیه کرم

شیر: ۳ پیمانه

آرد سفید: ۴ قاشق غذا خوری

نشاسته ذرت: ۴ قاشق غذا خوری

شکر: نصف پیمانه

وانیل: ۱ قاشق چای خوری

کره: ۲ قاشق غذا خوری

طرز تهیه پیراشکی کرم دار

۱. برای تهیه پیراشکی کرم دار خوشمزه در ابتدای کار، خمیر مایه را با ۱ قاشق شکر درون یک کاسه کوچک می ریزیم. سپس شیر ولرم را روی آن می ریزیم و مخلوط می کنیم. حدود ۱۰ دقیقه استراحت می دهیم تاپف کند و عمل بیاید.

۲. در یک کاسه بزرگ، تخم مرغ و وانیل و باقی مانده شکر را درون آن می ریزیم و مخلوط می کنیم. کره را که نیم ساعت قبل از یخچال در می آوریم تا نرم شود. سپس به مواد تخم مرغی اضافه می کنیم. وقتی مواد با هم مخلوط شد، خمیر مایه به عمل آمده را به آن اضافه می کنیم.

۳. آرد را به همراه نمک الک می کنیم. سپس کم کم به مواد اضافه می کنیم تا یک خمیر لطیف و نچسبی ایجاد شود. خمیر را با دست ورز می دهیم. آرد را باید کم کم اضافه کرد. اگر بیش از حد نیاز آرد اضافه شود، دونات ها سفت می شود.

۴. خمیر را ده دقیقه ورز می دهیم. سپس داخل یک ظرف چرب می کنیم و خمیر را درون آن قرار می هیم. سپس روی آن را می پوشانیم و ۲ ساعت در محیط استراحت می دهیم. وقتی حجم خمیر دو برابر شد و پف کرد، زمان کافی است.

۵. خمیر را به دو قسمت تقسیم می کنیم. سپس روی سطح کار را آرد پاشی می کنیم. خمیر را با وردنه و به ضخامت ۸ میلی متر باز می کنیم. سپس با کاتر گرد یا بیضی برش می دهیم. یک کاغذ روغنی پهن می کنیم. خمیر ها روی آن می گذاریم.

۶. سپس روی خمیر ها را می پوشانیم و نیم ساعت استراحت می دهیم. داخل یک قابلمه کوچک یا تابه گود، روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم. وقتی که روغن داغ شد، کاغذ زیر نان ها را برش می زنیم و با کاغذ درون روغن می اندازیم.

۷. با قاشق روغن داغ را روی دونات ها می ریزیم تا بیشتر پف کند. موقع سرخ کردن، حرارت را باید کم کرد تا مغز پخت شود. وقتی همه طرف دونات ها طلایی شد، از روغن خارج کرده و روی صافی قرار می دهیم تا روغن اضافه آن گرفته شود و خنک شود.

۸. حال به تهیه کرم می پردازیم. یک قابلمه بر می داریم و شیر و آرد سفید و نشاسته ذرت و شکر را درون آن می ریزیم و مخلوط می کنیم. سپس روی حرارت قرار می دهیم و مدام هم می زنیم تا غلیظ شود. وانیل و کره را اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

۹. غلظت آن باید به گونه ای باشد که رد همزن دستی روی آن بماند. سپس کرم را به ظرف دیگر منتقل می کنیم. روی آن را سلفون می کشیم. سلفون باید به گونه ای باشد که روی کرم بچسبد تا مانع از خشک شدن و بستن کرم شود.

۱۰. سپس کرم را درون یخچال قرار می دهیم تا خنک شود. کمی دونات ها را برش زده و با سیخ چوبی کمی جا خالی می کنیم. سپس کرم را با قیف درون پیراشکی ها پر می کنیم. پیراشکی ها را می توان با پودر قند یا شکلات ذوب شده تزیین نمود.