گیلان مشهور به غذاهای محلی و خوشمزه است و ترش تره گیلانی یکی از غذاهای گیاهی آنجا می‌باشد.

ترش تره غذایی ساده و بدون گوشت است و به طور معمول با پلو یا در کنار ماهی کولی سرخ شده سرو می‌شود.

با ما همراه باشید تا طرز تهیه یک ترش تره خوشمزه را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه ترش تره (برای ۴ نفر)

سبزی ترش تره (جعفری، گشنیز، اسفناج و تره (مقدار تره از بقیه کمتر و مقدار اسفناج بیشتر از باقی سبزی‌ها باشد)): ۵۰۰ گرم

نعنا خشک: ۱ قاشق غذاخوری

آرد برنج: ۱ فنجان

آبغوره: ۱ پیمانه

سیر: ۱۰ حبه

تخم مرغ: ۴ عدد

نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی

زردچوبه و روغن: به مقدار کافی

طرز تهیه ترش تره

۱. برای تهیه ترش تره رشتی ابتدا سیر را پوست می گیریم و رنده می کنیم، سپس به همراه کمی روغن داخل یک تابه مناسب تفت می دهیم تا سیر طلایی شود، سپس تخم مرغ ها را به سیر تفت داده اضافه می کنیم.

۲. در این مرحله اجازه می دهیم تخم مرغ سفت شوند، سپس سیر و تخم مرغ را به خوبی ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست شوند، سپس تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. در ادامه سبزی ترش تره را به صورت ریز خرد می کنیم.

۳. سپس سبزی خرد شده را به همراه یک پیمانه آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و اجازه می دهیم آب درون قابلمه کشیده شود و سبزی بپزد. پس از اینکه سبزی پخت آنرا با گوشتکوب به خوبی می کوبیم تا کاملا له شود.

۴. در این مرحله سبزی کوبیده شده را مجددا به قابلمه باز می گردانیم و آب غوره را نیز اضافه می کنیم. در ادامه مخلوط تخم مرغ و سیر را به همراه آرد برنج اضافه می کنیم و مواد را به خوبی مخلوط می کنیم تا آرد برنج گلوله نشود.

۵. حالا اجازه می دهیم تا ترش تره با حرارت ملایم جا بیفتد، سپس انرا در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه برنج سرو می کنیم. در شهرهای شمالی این غذای خوشمزه را معمولا به همراه ماهی دودی و برنج کته شده سرو می کنند.