شاورما (shawarma) یک غذای عربی یا دقیق‌تر بگوییم لبنانی است. شاورما به معنی گرداندن است و در حقیقت این غذا از گوشتی تهیه می‌شود که به شیوه‌ی سیخ گردانی در فر، بریان و سرخ میشود!

شاورما مرغ غذایی سبک و سالم است که به دلیل انواع ادویه‌های به کار رفته در آن، عطر و طعم محسور کننده‌ای دارد.

مواد لازم برای تهیه شاورما مرغ

سینه مرغ بدون استخوان: ۲عدد

ماست: ١ پیمانه

پیاز متوسط: ١ عدد

روغن زیتون: ١/٣پیمانه

آب لیموترش: ١/٣پیمانه

سیر رنده شده: ٢حبه

زیره سبز: ١/٢ قاشق چایخوری

پودرگشنیز: ١/٢ قاشق چایخوری

پاپریکا: ١ قاشق غذاخوری

زردچوبه: ١/٢ قاشق غذاخوری

پودر کاری: ١ قاشق چای‌خوری

پودر زنجبیل و دارچین: ١ قاشق چایخوری از هرکدام

فلفل قرمز، فلفل سیاه و نمک: به میزان لازم

نان پیتا: به تعداد لازم

طرز تهیه شاورما مرغ

۱. ابتدا باید سینه ی مرغ را مرینت یا مزه دار کنید. برای اینکار سینه‌های مرغ را به برش های طولی تقسیم کنید و در ظرفی بریزید.

۲. پیاز را خرد کنید و به مرغ اضافه کنید، ماست غلیظ رو هم اضافه کنید. ( هرچقدر ماست سفت تر و چکیده باشه، طعم بهتری به مرغ میدهد.)

۳. تمام ادویه‌ها رو هم رو اضافه کنید.

۴. سیر رنده شده و روغن زیتون هم به مواد بیفزایید. (میتوانید از پودر سیر هم استفاده کنید.)

۵. آبلیمو ترش را به مخلوط مرغ اضافه کنید وبه خوبی مواد رو مخلوط کنید. میتوانید از کمی فلفل دلمه ای هم استفاده کنید.
اگر طعم دودی را دوست دارید میتوانید از طعم دهنده‌های آماده استفاده کنید. روی ظرف را سلفون بکشید و اجازه بدید سینه‌های مرغ طعم مواد رو به خودش بگیرد.

۶. مخلوط مرغ اگر یک ‌شب در یخچال بماند و مرینیت شود، بهتر است و بهتر طعم میگیرد. اما یک تا دو ساعت هم حداقل زمانی ست که برای این کار احتیاج دارید.

۷. سینه های مرغ را از یخچال خارج کنید. تابه ای را روی حرارت قرار بدید و کمی روغن بریزید و بعد برش های سینه ی مرغ را در تابه با حرارات بالا سرخ کنید. هر طرف سرخ شد برگردانید و سمت دیگر مرغ را سرخ کنید و بعد برش های سرخ شده را میتوانید با چاقو به قطعات کوچیکتر برش دهید.میتوانید اینکار را در فر هم انجام دهید.

۸. کف سینی فر کاغذ روغنی بندازید. مرغ های مرینیت شده را روی سینی بریزید از سبزیجاتی مثل فلفل دلمه ای، گوجه، چند حبه سیر و پیاز خلالی خرد شده و سیب زمینی هم میتوانید روی سینی فر بذارید تا همراه با مرغ ها پخته شوند و در کنار غذا از آنها استفاده کنید علاوه بر آن طعم بهتری هم به مرغ می‌دهند. بعد سینی را در فر با دمای ١٨٠ درجه سانتیگراد برای نیم تا یکساعت قرار بدید تا مرغ کاملا پخته شود.

۹. برای پخت مرغ به طریقه ی سیخ گردانی که روش مرسوم پخت گوشت شاورماست، دستگاه مخصوق نیاز است اما برای تهیه این روش در منزل، میتوانید کف سینی فر کاغذ بندازید. یک عدد سیب زمینی یا پیاز درشت را از وسط برش دهید و از قسمت برش خورده روی سینی فر بگذارید. بعد یک یا دوعدد سیخ چوبی را در سیب زمینی یا پیاز فرو کنید و سینه های مرغ طعم دارشده را در سیخ ها فرو کنید و روی هم قرار بدید. داخل سینی هم میتوانید از سبزیجات استفاده کنید تا حین پخت مرغ، آنها هم پخته شوند. بعد سینی را در فر با دمای ١٨٠ تا ٢٠٠ درجه سانتی گراد قراردهید برای مدت زمان یکساعت تا زمانی که مرغ بخوبی پخته شود. و بعد از پخت به راحتی میتوانید مرغ را روی سیخ برش دهید و در ساندویچ استفاده کنید.

۱۰. حالا نوبت می‌رسد به سس شاورما که همان سس طحینه است:

مواد لازم برای تهیه سس طحینه شورما

ماست غلیظ یا چکیده: ٣ قاشق غذاخوری

سیر رنده شده: یک یا دو حبه

سس مایونز: ٣ قاشق غذاخوری

آب لیمو ترش: ٣ قاشق غذاخوری

ارده: ١ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه سس طحینه شورما

همه مواد را در کاسه ای بریزید و با هم به خوبی مخلوط کنید تا سس آماده شود و اجازه بدید کمی در یخچال بماند تا طعم ها با هم ترکیب شوند. اگر چاشنی کم بود میتونید خودتون نمک و فلفل و ابلیمو اضافه کنید.

۱۱. حالا بعد از تهیه مواد لازم برای شاورما نوبت به آماده کردن و ترکیب انها با هم میرسد. مرغ های برش داده، نان های آماده، سس مخصوص شاورما و سبزیجاتی مثل جعفری، گوجه و کاهوی خرد شده، پیاز، خیارشور و سیب زمینی سرخ شده برای سرو با شاورما نیاز است.

۱۲. کمی سس در لبه ی نان بریزید و و پخش کنید. بعد از مرغ، گوجه، خیارشور، جعفری و پیاز بنا بر سلیقه خود روی سس قرار بدید و از لبه نان شروع کنید به رول کردن و پیچاندن نان! میتوانید مواد را داخل نان پیتا هم بگذارید.

۱۳. ساندویچ شاورمای شما برای سرو آماده است. اگر مایل باشید میتوانید ساندویچ را گریل کنید. به این ترتیب که ساندویچ آماده را روی تابه گریل داغ شده قرار دهید و با جسم سنگینی روی ساندویچ کمی فشار بیاورید تا نان گریل شود.