پاییز فصل کدوحلوایی است که دارای خواص زیادی است و خوراکی‌های متنوع و خوشمزه‌ای را می‌توان با آن تهیه کرد.

کدو حلوایی ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و منبع بسیار خوبی برای تامین فیبر خوراکی و اسیدهای چرب غنی نشده است. به همین علت بهتر است به روش‌های مختلف این ماده مفید و خوشمزه را وارد رژیم غذایی‌تان کنید. برای مثال، می‌توانید آن را در تهیه سالاد یا به عنوان ته‌دیگ زیر برنج و حتی برای تهیه شیرینی و کوکی استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه پای کدوحلوایی

آرد: 315 گرم

نمک: 1 قاشق چایخوری

کره: 90 گرم

روغن قنادی: 148 گرم

آب یخ: 1/2 پیمانه (120 میلی لیتر)

مواد لازم برای داخل پای

شکر قهوه‌ای: 250 گرم

نشاسته ذرت: 1 قاشق غذاخوری

دارچین: 1 و 1/2 قاشق چایخوری

تخم مرغ بزرگ: 3 عدد

پوره کدو حلوایی: 450 گرم

شیر: 1/4 پیمانه (60 میلی لیتر)

خامه پرچرب: 1 پیمانه (240 میلی لیتر)

طرز تهیه پای کدوحلوایی

۱. برای تهیه پای کدو حلوایی وگان ابتدا باید آرد، شکر و نمک را داخل غذاساز بریزید. اجازه دهید تا غذاساز مدتی روشن بماند تا مواد شما کاملا با هم مخلوط شوند. سپس روغن نارگیل را اضافه کنید تا حالت خمیری به مواد بدهد. سپس، آب سرد را اضافه کنی. با این کار، خمیر سفت شده و فرم می‌گیرد.

۲. خمیر فرم گرفته شده را داخل یک پلاستیک بریزید. حدود 30 دقیقه تا حداکثر یک ساعت داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

۳. خمیر را از یخچال بیرون بیاورید. ابتدا روی سطحی که می‌خواهید خمیر را قرار دهید، آردپاشی کنید. به کمک وردنه خمیر را به ضخامت یک سانتی‌متر پهن کنیدابتدا

۴. داخل قالبی که می‌خواهید خمیر را در آن قرار دهید فویل بکشید. سپس، خمیر پهن شده را داخل قالب پای قرار دهید و لبه‌های آن را به کناره‌های قالب برسانید. به کمک دست به آن فرم دهید و قالب را حدود نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید.

۵. در همین حین فر را روشن کنید و دمای آن را روی 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. وقتی فر به دمای موردنظر رسید، قالب را به مدت 10 دقیقه داخل آن قرار دهید. وقتی خمیر پای شروع به تغییر به رنگ قهوه‌ای کرد، دمای فر را کم کنید. به سراغ آماده کردن مواد داخل پای بروید.

۶. برای تهیه فیلینگ این پای، کدو تنبل، شکر قهوه‌ای، شربت افرا، شیر بادام، عصاره وانیل، دارچین، نمک و آرد را داخل غذاساز بریزید. مواد را در غذاساز مخلوط کنید تا مثل پوره نرم و یکدست شوند.

۷. بعد از آن، پای را از فر بیرون بیاورید و مواد آماده شده را داخل خمیر بریزید. حدود 40 تا 45 دقیقه پای را بپزید تا زمانی که مایه پای شروع به ترک خوردن کند.

۸. قالب را از فر بیرون بیاورید و روی قفسه سیمی قرار دهید تا پای کدوحلوایی کاملا خنک شود. سپس، آن را در ظرف مناسب سرو کرده و برش بزنید. پای کدو حلوایی وگان شما آماده است؛ نوش جان!

فوت و فن‌های تهیه پای کدوحلوایی

پای کدو تنبل را بعد از مصرف داخل یخچال نگهداری کنید.

برای این که خمیر پای بیش از حد برشته نشود و نسوزد، هنگام پخت مایه پای، بعد از 15 دقیقه روی خمیر را می‌توانید با فویل بپوشانید.

می‌توانید برای تزئین پای از مقداری مغز بادام یا گردو همراه دارچین استفاده کنید.