دال عدس یکی از غذاهای جنوبی است که به‌ دلیل نداشتن گوشت و فراورده‌های لبنی، غذایی کاملا گیاهی و مناسب گیاه‌خواران است.

این غذای پرطرفدار که در بوشهر، خوزستان و… درست می‌شود، طرز تهیه بسیار راحت و آسانی دارد و مهم‌ترین ماده برای تهیه آن، دال عدس (عدس قرمز) است که بیشتر در همان مناطق جنوبی کشت می‌شود. دال عدس ظاهری شبیه عدس دارد؛ فقط رنگش قرمز و کوچک‌تر از عدس است و در تهیه انواع سوپ نیز کاربرد دارد.

این غذا در جنوب کشور همراه با گمنه (بلغور دم کشیده)، برنج یا حتی نان خورده می‌شود. این خورش گزینه‌ای عالی برای وعده ناهار، شام و پیش‌غذا، به‌خصوص در وعده سحری و افطار به حساب می‌آید و از آنجا که غنی از پروتئین است، غذایی مناسب تمام افراد، به‌خصوص کودکان و سالمندان محسوب می‌شود.

مواد لازم برای تهیه دال عدس (۴ نفر)

دال عدس (عدس نارنجی): ۲ پیمانه

آب: ۴ پیمانه

سیب زمینی متوسط: ۱ عدد

پیاز متوسط: ۱ عدد

لیمو عمانی: ۱ عدد

سیر: ۳ حبه

 رب گوجه: ۲ قاشق سوپ خوری

فلفل قلمی سبز و تند (خرد شده): ۱ قاشق مربا خوری

روغن مایع: به میزان لازم

نمک، ادویه، زردچوبه و فلفل قرمز: به میزان لازم

طرز تهیه دال عدس

۱. ابتدا دال عدس را به مدت نیم ساعت خیسانده و بعد آن را چندین بار با آب سرد شسته و آبکش کنید.

۲. در قابلمه‌ای پیمانه آب به دال عدس اضافه کرده و به همراه سیب زمینی پوست گرفته و ۴ تکه شده و مقداری نمک روی حرارت زیاد قرار دهید. درب قابلمه را گذاشته و حواستان باشد تا سر ریز نکند و بعد درب را برداشته و کف ایجاد شده روی دال عدس را با قاشق بردارید.

۳. روی لیمو عمانی را با چنگال چند سوراخ ایجاد کرده و در قابلمه ی دال عدس بندازید. بعد شعله را خیلی ملایم کرده و نیم ساعت اجازه دهید تا مواد با هم بپزند و دال عدس کاملاً نرم و پخته شود.

۴. پیاز را ریز خرد کرده و با روغن تفت دهید. زمانی که پیازها کمی سبک و پخته شدند، حبه های سیر، ادویه، زردچوبه، فلفل قرمز، فلفل قلمی سبز و تند خرد شده را به آنها اضافه کرده و با هم تفت دهید.

۵. تکه های سیب زمینی را از دال عدس پخته شده خارج کرده و با گوشت کوب له کرده و به پیازها اضافه و مخلوط کنید. در آخر رب گوجه را به مواد اضافه کرده و خوب هم بزنید.

۶. مواد قرمز رنگ را به دال عدس پخته شده اضافه کرده و هم بزنید تا کاملاً یکرنگ شود. درب قابلمه را گذاشته و حدود ۲۰ دقیقه با شعله ی ملایم اجازه دهید تا رب گوجه به خرد دال عدس برود و خوشرنگ و‌ لعاب دار شود.

۷. بعد از اینکه خورشت جا افتاد شعله را خاموش کرده و حبه های سیر را از آن خارج کرده و با پشت قاشق یا گوشت کوب به خوبی له کرده و در خورشت بریزید.

۸. غذای شما آماده است. آن را در ظرفی که می‌خواهید سرو کنید بریزید و در کنار برنج سفید یا نان میل کنید.