انواع پای از خوشمزه‌ترین غذاهای دنیا هستند. پای گوشت یکی از محبوب‌ترین پای‌هاست که دستور تهیه راحتی هم دارد.

این غذا می‌تواند گزینه مناسبی برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها باشد.

مواد لازم برای تهیه خمیر پای

آرد سفید: یک و نیم لیوان

تخم مرغ: ۲ عدد

شیر: یک سوم لیوان

بیکینگ پودر: یک قاشق غذاخوری

کره: یک و نیم قاشق غذاخوری

نمک: نوک قاشق چای خوری

طرز تهیه خمیر پای

۱. ابتدا آرد را با نمک و بیکینگ پودر الک کنید و کره را که ذوب کرده‌اید، به آن افزوده و هم بزنید.

۲. تخم مرغ و شیر را به آرد اضافه کرده، با دست مواد را ورز دهید تا خمیر صاف و یکدستی به وجود آید.

۳. خمیر را به مدت یک تا دو ساعت استراحت دهید تا اصطلاحاً عمل بیاید. خمیر را در مدت استراحت در فضای آشپزخانه بگذارید و روی آن را با یک پارچه بپوشانید.

مواد لازم برای مایه پای

گوشت چرخ کرده: نیم کیلوگرم

پیاز: یک عدد بزرگ

سس بشامل: یک لیوان

پنیر پیتزا رنده شده: به مقدار لازم

نمک و ادویه: به مقدار لازم

طرز تهیه پای گوشت چرخ‌کرده

۱. برای تهیه مواد داخلی پای، پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن سرخ کنید. حالا گوشت چرخ کرده را به آن افزوده و تفت دهید. ادویه‌ها را اضافه کنید و در صورت تمایل کمی دارچین روی گوشت بریزید. این مواد را با کمی آب بپزید تا حدی که آب آن تمام شود. در این مرحله می‌توانید رب هم به مواد گوشتی‌تان اضافه کنید که این کاملاً به ذائقه شما بستگی دارد. بنا به سلیقه خود، می‌توانید از موادی در مایه گوشتی استفاده کنید که این مایه را رنگین و زیباتر کند. مثل فلفل دلمه‌ای رنگی، ذرت، هویج، قارچ و…

۲. سس بشامل را آماده کنید. برای این کار باید سه قاشق سوپخوری آرد را در ظرفی تفت داده، روی آن کره ذوب شده بریزید و هم بزنید. سپس نصف تا دو سوم لیوان شیر به آن افزوده و اجازه دهید روی شعله ملایم قوام بگیرد. مراقب باشید سس بشامل‌تان ته نگیرد.

۳. حالا خمیر پای را که عمل آمده، در ظرف مخصوص طبخ پای یا یک ظرف دایره‌ای شکل دیگر پهن کرده و با چنگال، چند سوراخ کف خمیر ایجاد کنید تا خمیر پف نکند. حالا مواد گوشتی آماده شده را داخل خمیر بریزید. توجه داشته باشید که مواد گوشتی خیس و آبدار نباشند.

۴. روی تمام سطح گوشت را سس بشامل ریخته و آن را در فری که قبلاً گرم کرده‌اید، بگذارید.

۵. ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بعد که خمیر پخت و سس به خورد مواد رفت، ظرف را بیرون آورده و پنیر پیتزای رنده شده را روی آن بریزید. حرارت فر در تمام این مراحل باید ۱۶۰درجه سانتی گراد باشد. نشانه پخته شدن پای گوشت این است که پنیر و لبه‌های نان طلایی رنگ شود. شما می‌توانید پای آماده شده را با سس کچاپ میل کنید.

نکته: اگر مایل بودید می‌توانید پنیر پیتزا را از مواد حذف کرده و قسمتی از خمیرتان را برای استفاده در روی پای به کار ببرید.

خمیر را به صورت یک تکه یا حصیری روی مواد بچینید و روی آن را با برس آشپزی، زرده تخم مرغ بمالید. در این صورت شما یک تارت گوشت خواهید داشت.