کاپوچینو یک نوشیدنی قهوه است که از ترکیب اسپرسو و شیر بخار پز درست می شود. کاپوچینو سنتی ایتالیایی به طور کلی شامل تک شات اسپرسو (یا برخی اوقات دوبل) است که بر روی آن مقدار مشابهی از شیر بخارپز و فوم شیر قرار داده شده است (در نسبت 1:1:1). بسیاری از آمریکایی ها این دستورالعمل را مورد استفاده قرار می دهند و از شیر بخارپز و کفی بیشتری استفاده می کنند تا طعم اسپرسو ملایم تر و مزه غنی تری را داشته باشند.

این نوشیدنی ایتالیایی اصیل کاپوچینو cappuccino نام گروهی از کاتولیک هاست. مردم ایتالیا ظاهر این نوشیدنی را مشابه راهبان “کاپوچین” می پندارند و می گویند این نوشیدنی به همین دلیل، کاپوچینو نام گرفته است.

كاپوچینو مانند كافه‌‌لاته از فرزندانِ «اسپرسو» محسوب می‌شود و یكی از دوست‌داشتنی‌ترین نوشیدنی‌های برپایه قهوه در دنیا به حساب می‌آید.

انواع کاپوچینو

فرق کاپوچینو تر با کاپوچینو خشک تنها در تغییر اندازه فوم با شیر داغ است، یعنی اگر “شیر > فوم” باشد کاپوچینو تر و اگر “شیر > فوم” باشد کاپوچینو خشک نامیده می‌شود.

اما در کاپوچینو “خشک خشک” شیر داغ وجود ندارد و پس از افزودن اسپرسو، کف شیر را به مقدار بیشتر اضافه می کنیم.

لاته آرت نیز مانند کاپوچینو از ترکیب اسپرسو با شیر تهیه می شود.

مواد لازم برای تهیه کاپوچینو

شیر پر چرب: 200 میلی لیتر

شکر: 1/2 قاشق چایخوری

قهوه یا اسپرسو دم کرده برای هر فنجان: 1/3 فنجان

طرز تهیه کاپوچینو

۱. ابتدا شیر سرد را با شکر مخلوط کنید.

۲. سپس مخلوط شیر و شکر را در ظرف مناسبی ریخته و روی حرارت بگذارید تا به جوش آید. بعد از اینکه شیر به جوش آمد ظرف را از روی حرارت بردارید و با یک همزن دستی و یا برقی شیر را هم بزنید تا خوب کف کند. نکته مهم برای هم زدن شیر اینکه آن را نباید بصورت چرخشی هم بزنید و باید از یک طرف شروع به هم زدن شیر کنید.

۳. قهوه یا اسپرسو را دم کرده و آن را آماده نمایید. داخل فنجان تا یک سوم آن را قهوه اسپرسو بریزید. با استفاده از یک قاشق شیر داغ را داخل فنجان که دو سوم آن خالی است بریزید.

۴. آخرین مرحله از طرز تهیه کاپوچینو, اضافه کردن کف شیر به فنجان می باشد. کاپوچینو شما آماده است, نوش جان.

نحوه تزیین کاپوچینو

کاپوچینو را با پودر دارچین و یا پودر کاکائو به زیبایی تزیین کرده و آن را سرو نمایید.

استاندارد اندازه فنجانی که کاپوچینو را در آن سرو می کنند 150 تا 180 میلی لیتر است، که البته شما می توانید از فنجان بزرگتر هم استفاده نمایید.