ماکارونی غذایی خوشمزه و پرطرفدار در سرار جهان است که اصالت آن به ایتالیا باز می گردد. این غذا به سبک ایرانی خیلی راحت تهیه شده و مواد لازم آن هم بسیار ساده هستند، به همین دلیل جزو غذاهایی حساب میشود که در وقت و امکانات کم هم میتوانیم به سراغش برویم. اما این غذای ساده بین کودکان بسیار پر طرفدار است مخصوصاً اگر با مایه فراوان و ته دیگ سیب زمینی ترد و لذیذ سرو شود.

مواد لازم برای تهیه ماکارونی (برای ۴ نفر)

ماکارونی رشته‌ای یا فرمی: ۵۰۰ گرم

گوشت چرخ شده: ۲۵۰ گرم

پیاز رنده شده: ۱ عدد

سیب زمینی متوسط نگینی خرد شده: ۲ عدد

فلفل دلمه‌ای: ۱/۲ عدد

رب گوجه فرنگی: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

زردچوبه: ۱ قاشق چایخوری

فلفل سیاه: ۱ قاشق چایخوری

فلفل قرمز: ۱/۲ قاشق چایخوری

پودر آویشن: ۱ قاشق چایخوری

آب در حال جوش: ۴ لیتر

نمک: به میزان لازم

روغن مایع: به میزان لازم

طرز تهیه ماکارونی

۱- داخل تابه‌ای ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید بعد گوشت چرخ شده + فلفل سیاه + فلفل قرمز + نمک + پیاز رنده شده را اضافه کنید حدود ۱۵ دقیقه تفت دهید بعد ۲ قاشق غذاخوری ربی که از قبل آن را تفت داده اید را اضافه کنید. بعضی وقتی پیاز را رنده می‌کنند کاملاً آب آن را می‌گیرند و اصطلاحاً فقط تفاله‌های پیاز را به گوشت اضافه می‌کنند، اما بعد از پخت با این مشکل مواجه می‌شوند که گوشت بوی زهم می‌دهد؛ بنابراین نباید آب پیاز را کامل بگیرید بلکه وقتی پیاز را رنده کردید چند دقیقه آن را کنار بگذارید آبی که از پیاز جدا می‌شود را بگیرید و بقیه پیاز را به گوشت اضافه کنید اصلا نیازی به فشار دادن پیاز و گرفتن تمام آب آن نیست.

۲- سیب زمینی‌ها را سرخ کنید سپس قارچ‌ها را تمیز بشویید و خرد کنید. داخل تابه مورد نظر کمی روغن یا کره بریزید با حرارت بالا تفت دهید تا قارچ‌ها آب نیندازند سپس قارچ + گوشت را با هم مخلوط کنید بعد هم فلفل دلمه‌ای نگینی خرد شده را به آن اضافه کنید ۲ دقیقه تفت دهید در نهایت آویشن را اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.

۳- در یک قابلمه آب را جوش بیاورید، مقداری نمک در آن بریزید بعد ماکارونی را به آب در حال جوش اضافه کنید به این نکته توجه داشته باشید که قابلمه باید نسبت به حجم ماکارونی‌ها بزرگ‌تر باشد تا ماکارونی در فرآیند جوشیدن جا داشته باشد. هنگامی که ماکارونی را در آب جوش ریختید مرتب آن را با یک چنگال هم بزنید تا رشته‌های ماکارونی به هم نچسبند. داخل آب به هیچ عنوان روغن اضافه نکنید، چون اضافه کردن روغن باعث می‌شود سس به خوبی به خرد ماکارونی نرود. ماکارونی‌ها بسته به ضخامت مدت زمان پخت متفاوتی دارند، ولی معمولا بین ۱۰ تا ۱۲ دقیقه کافی است. وقتی زمان آبکشی رسید آن‌ها را در سبد ریخته و کمی آب سرد روی آن بریزید تا بعد از دم کشیدن به هم نچسبند.

۴- اگر بخواهید ماکارونی را به شیوه سالم تر درست کنید باید بعد از آبکش کردن سس را به آن اضافه و سرو کنید، اما اگر بخواهید ماکارونی را به سبک ایرانی تهیه کنید باید آن را بین نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه دم بگذارید. برای این منظور ابتدا باید ته دیگ را آماده کنید.

۵. برای ته دیگ بسته به ذائقه می‌توانید از نان یا سیب زمینی استفاده کنید اگر خواستید از ته دیگ سیب زمینی استفاده کنید سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و به صورت ورقه‌ای برش بزنید. برای این‌که ته دیگ سیب زمینی نسوزد بهتر است برش‌ها حدود نیم سانت قطر داشته باشند. روی سیب‌زمینی‌ها مقداری کنجد و نمک بپاشید. در یک قابلمه مقداری روغن بریزید روغن را داغ کنید و سیب‌زمینی‌های آغشته به نمک و کنجد را کف قابلمه بچینید.

۶. برای این‌که ماکارونی یکدستی داشته باشید به صورت لایه لایه ماکارونی و مایه ماکارونی را در قابلمه بریزید. به این ترتیب که در لایه اول ماکارونی، لایه دوم نصف مایه ماکارونی و به همین ترتیب تا آخر ادامه دهید. مدت زمان دم کشیدن ماکارونی و برشته شدن ته دیگ سیب زمینی بستگی به ضخامت کف قابلمه دارد، ولی معمولا ۳۰ الی ۴۰ دقیقه برای دم کشیدن ماکارونی و برشته شدن ته دیگ آن کافی است. موقعی که ماکارونی را دم گذاشتید بعد از ۱۰ دقیقه حتما ۱/۲ پیمانه آب به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود ماکارونی خوب بخار کند و هنگام سرو بافتی نرم و لطیف داشته باشد.