شربت افرا یک مایع چسبناک و کهربا با رایحه چوبی برجسته است. از آنجا که این یک محصول طبیعی است که به روش طبیعی تهیه شده است، حاوی مواد نگهدارنده یا مواد تحریک کننده نیست. این شربت طبیعی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به تقویت بدن کمک می کند. یک جایگزین عالی برای قند، مواد غذایی و مربا.

شربت افرا یکی از ده غذای سالم جهان است و برای اولین بار توسط بومیان آمریکای شمالی جمع آوری شده و مورد استفاده قرار گرفت و این اقدام توسط مهاجران اروپایی، گسترش یافت.

درخت افرای سرخ، سیاه و سفید در طول فصول سرد در تنه خود نشاسته ذخیره می‌کند و این نشاسته به مرور تبدیل به شیره می‌شود و در اواخر زمستان یا اوایل بهار به سطح تنه درخت نفوذ می‌کند. ما با ایجاد حفره‌ها در تنه درخت افرا این شیره را استخراج می‌کنیم که شبیه به عسل است و به شیره افرا معروف است.

شربت افرا اغلب به عنوان طعم دهنده برای پنکیک، وافل، نان تست فرانسوی، بلغور جو دوسر یا فرنی استفاده می‌شود. همچنین به عنوان یک عنصر شیرین کننده یا عامل طعم دهنده در پخت و پز استفاده می‌شود. تقریبا هر کجا که می توان از عسل استفاده کرد، شیره افرا را می‌توان جایگزین آن نمود.

انواع شیره افرا

اداره CFIA کانادا و خدمات بازارگانی وزارت کشاورزی ایالات متحد آمریکا در سال ۲۰۱۵در مجموع ۴ نوع شیره افرا معرفی کرد:

  • طلایی رنگ و طعم ظریف
  • رنگ آمبر و طعم غنی
  • رنگ تیره و طعم قوی
  • رنگ بسیار تیره و طعم قوی

از نظر کیفیت، شربت افرا اگر ذره‌ای ناخالصی داشته باشد شفافیت خود را از دست می‌دهد پس تا زمانی که محصولی که در دست دارید شفاف است، آن را جزو کیفیت A دسته بندی کنید.

ارزش غذایی شربت افرا

خوب است به یاد داشته باشید که شربت افرا دارای قند زیادی است و فقط باید در حد اعتدال از آن استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری (۲۰ گرم) از این شربت خالص حاوی ۱۲ گرم شکر و ۵۲ کالری است. شربت افرا همچنین حاوی مواد معدنی مانند منیزیم، روی، منگنز، کلسیم، پتاسیم و آهن است.محققان دریافتند که بسیاری از خواص این شربت به آنتی اکسیدان های موجود در آن باز می گردد.شربت افرا دارای شاخص گلیسمی پایین تر از ۵۴ است. این شاخص برای قند حدودا ۶۸ است. این به این معنی است که مصرف این ماده قند خون را به سرعت بالا نمی برد.

مواد لازم برای تهیه شربت افرا

 شکر: ۲ لیوان

شکر قهوه‌ای: یک لیوان

عسل یا شربت ذرت: یک چهارم لیوان

آب گرم: ۱٫۵ لیوان

عصاره افرا: یک قاشق چای خوری

عصاره وانیل خالص: یک قاشق چای خوری

طرز تهیه شربت افرا

۱. شکر سفید و قهوه ای، عسل و آب را در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش بیایند. سپس شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا این ترکیب برای ۸ تا ۱۰ دقیقه بجوشند. در این مدت، گاهی آن ها را هم بزنید.

۲. قابلمه را از روی گاز بردارید و اجازه دهید تا برای ۵ دقیقه خنک شود. سپس عصاره وانیل و افرا را در آن بریزید و مخلوط کنید.

۳. شربت افرای شما آماده است. شما می توانید آن را روی پنکیک بریزید و سرو کنید یا پس از خنک شدن در شیشه های دربسته در یخچال نگهداری کنید.