خینکالی غذایی پرطرفدار در گرجستان است و به نوعی غذای ملی آنجا محسوب می‌شود. خینکالی یک بقچه از خمیر است که داخل آن گوشت و ادویه و سبزیجات معطر قرار می‌گیرد.

خینکالی انواع مختلفی دارد که عبارتند از: خینکالی گوشت – خینکالی سیب زمینی – خینکالی قارچ و انواع مختلف دیگر، ولی معروفترین و متداولترین نوع خینکالی همان خینکالی گوشت است. بسته به نوع خینکالی خمیر‌های آن را با موادی از قارچ و پنیر گرفته تا گوشت ادویه زده، سبزیجات معطر، پیاز و سیر پر می‌کنند و آن را در آب جوش می‌پزند. خینکالی را یا به تنهایی یا به همراه مقداری فلفل سیاه می‌خورند. گوشت داخل خینکالی را از قبل نمی‌پزند، به همین دلیل هنگام طبخ آب گوشت در داخل خمیر باقی می‌ماند. به هنگام خوردن، با اولین گاز باید آب داخل خمیر را مکید و گرنه خینکالی وا می‌رود؛ بنابراین متوجه شدید که خوردن این غذا شگرد دارد.

مواد لازم برای تهیه‌ خمیر کوفته‌های خینکالی

آرد همه منظوره: ۱/۲ فنجان

آب گرم: ۱ فنجان

نمک: ۱ قاشق چای‌خوری

تخم‌مرغ: ۱ عدد

طرز تهیه خمیر کوفته‌های خینکالی

 

۱. اولین چیزی که باید هنگام تهیه خینکالی خود درست کنید، خمیر است. این یک دستور العمل برای خمیر است که به طرز باورنکردنی‌ایی ساده تهیه می‌شود. تمام آن‌چه شما نیاز دارید آرد همه منظوره (ساده)، کمی نمک، تخم مرغ و مقداری آب است.

۲. آرد خود را در یک کاسه بزرگ بریزید و با کمی نمک مخلوط کنید تا کمی طعم‌دار شود. سپس با پشت قاشق یک چاه درست کنید و یک تخم مرغ را درون آن بشکنید. این کار بی‌شباهت به نحوه تهیه خمیر ماکارونی نیست.

۳. مقداری آب بریزید و مخلوط کنید تا آرد به خوبی با تخم‌مرغ و آب مخلوط شود و خمیر پودری تشکیل دهد در صورت لزوم آب بیشتری اضافه کنید. بهتر است احتیاط کنید مقدار آب کمتری را از آن‌چه فکر می‌کنید اضافه کنید و در حین ورز دادن اگر نیاز بود کم کم آب اضافه کنید. چرا که در این صورت راحت‌تر می‌توانید خمیر را کنترل کنید تا خیلی چسبناک نباشد.

۴. پس از تشکیل خمیر را روی سطح کار که کمی آرد پاشی شده بچرخانید و خمیر را با دستان خود به مدت حدود ۵ دقیقه ورز دهید. این مرحله برای تولید سطحی از گلوتن در خمیر ضروری است که به شما این امکان را می‌دهد که آن را به راحتی شکل داده و کوفته درست کنید. با ادامه دادن به ورز دادن، متوجه تغییر حالت خمیر می‌شود. خمیر شما باید به راحتی شکل بگیرد و به دست نچسبد.

۵. بعد از این‌که ورز دادن خمیر تمام شد، آن را در ظرف تمیزی که کف و دیواره‌های آن را روغنی (برای جلوگیری از چسبیدن!) کرده‌اید، قرار دهید و آن را بپوشانید و کنار بگذارید. وقت آن است که اکنون مواد داخلی را آماده کنید!

مواد لازم برای داخل خینکالی

گوشت گاو: ۷۵۰ گرم

کره‌ نرم شده: ۴ قاشق غذاخوری

آب: ۱ و ۱/۴ فنجان

پیاز کوچک خرد شده: ۲ عدد

سیر خرد شده: ۳ حبه

گشنیز کوچک خرد شده به همراه ساقه: ۱ دسته (۱/۲ فنجان)

فلفل قرمز: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

 نمک: ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه خینکالی

 

۱. خمیر را به ۲ قسمت مساوی برش دهید و روی یک سطح تمیز و آرد پاشی شده با وردنه پهن کنید. با استفاده از یک لیوان یا قالب شیرینی گرد خمیر را به قطر ۳ سانت قالب بزنید و سپس با وردنه هر قسمت را صاف و پهن کنید.

۲. گوشت را با همه‌ی مواد گفته شده مخلوط کنید و ورز دهید. ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری از گوشت را برداشته در وسط خمیر قرار دهید و اطراف خمیر را به سبک آکاردئون بپیچید و تا بزنید. قسمت بالایی را محکم کنید تا مواد داخلی بیرون نریزد.

۳. کوفته‌ها را در قابلمه‌ای از آب جوش نمک قرار دهید. وقتی بعد از حدود ۷ دقیقه روی سطح شناور شدند (سمت پایین به بالا) پخت آن‌ها تمام می‌شود.

۴. کوفته‌ها را روی یک ظرف سرو قرار دهید روی آن فلفل سیاه بپاشید و بلافاصله سرو کنید.