کوکوها غذاهایی راحت و پرطرفدار هستند که انواع و اقسام مختلفی نیز دارند، تنها کافی است مجموعه‌ای از سبزیجات دلخواه و چند عدد تخم‌مرغ را آماده کنید و با آنها کوکویی خوشمزه و باب طبع بپزید. اگر اهل امتحان کردن مزه‌های متفاوت هستید کوکوی کرفس را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه کوکوی کرفس

کرفس: نیم کیلوگرم

سیب‌زمینی: ۲۰۰ گرم

قارچ: ۱۵۰ گرم

پیاز: دو عدد

تخم‌مرغ: سه عدد

آرد: دو قاشق سوپ‌خوری

نعنای تازه خرد شده: یک قاشق سوپ‌خوری

پودر سیر: به مقدار لازم

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

روغن مایع جهت سرخ کردن: به مقدار لازم

طرز تهیه کوکوی کرفس

۱ـ پیاز را پوست کنده و به صوت خلالی خرد کنید. قارچ‌ها را هم حلقه‌حلقه کرده و پس از آن کرفس‌ها را پاک کرده و پس از شستن ریز خرد کنید. حالا در یک تابه گود مناسب مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق قرار دهید تا داغ شود. سپس پیاز را داخل آن بریزید و تفت دهید تا طلایی شود. قارچ و کرفس را هم در ظرف‌های جداگانه‌ای تفت دهید. حالا سیب‌زمینی را هم پوست کنده و به صورت نگینی خرد و سرخ کنید. بعد از آنکه تمام سبزیجات را به صورت جداگانه تفت دادید، آنها را کنار بگذارید.

۲ـ کاسه بزرگی آماده کنید و تخم‌مرغ‌ها را در آن بشکنید و خوب هم بزنید. سپس نمک، فلفل و زردچوبه را به تخم‌مرغ اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید. بعد از آن نوبت اضافه کردن سبزیجات است. تمام سبزیجات آماده را به ترتیب داخل کاسه بریزید و به هم زدن ادامه دهید.

۳ـ مرحله بعدی اضافه کردن آرد است. در واقع آرد باعث می‌شود که مخلوط مایه کوکو کمی سفت شده و هنگام سرخ کردن وا نرود و راحت‌تر زیر و رو شود. وقتی آرد را اضافه کردید با چنگال مایه را خوب مخلوط کنید، سپس نعنا و پودر سیر را هم بیفزایید.

۴ـ در تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید. پس از اینکه روغن داغ شد، مایه کوکو را داخل تابه بریزید و سطح آن را با پشت قاشق صاف کنید. ابتدا زیر شعله را زیاد کنید تا کمی خودش را بگیرد. سپس آن را کم کنید و در تابه را بگذارید و صبر کنید تا یک طرف آن سرخ شود. بعد با کفگیر چند برش روی آن ایجاد کرده و تکه‌های کوکو را برگردانید و طرف دیگر آنها را هم سرخ کنید.

روش دیگر

شما می‌توانید این کوکو را در فر هم درست کنید. برای این منظور داخل ظرف پیرکس گودی مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا روغن کمی داغ شود. سپس مایه کوکو را داخل آن ریخته و فر را روشن کنید و روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. ظرف را در طبقه وسطی فر بگذارید. بعد از حدود ۴۵ دقیقه شعله زیر فر را خاموش کرده و شعله بالای آن را روشن کنید و حدود ۱۵ دقیقه حرارت دهید تا طلایی رنگ شود. حالا می‌توانید کوکو را به صورت درسته در سینی گرد برگردانید.