پسته درخت کوچکی است که بیشتر در خاورمیانه و آسیای میانه دیده می‌شود. این مغز خوشمزه سرشار از فیبر، پروتئین، ویتامین‌ها، چربی‌های سالم و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است.

تولید پسته در ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۵۷۴٬۹۸۷ تن بوده که این کشور را در مقام نخست جهان، قرار داد.

ارزش غذایی پسته (در ۱۰۰ گرم)

مواد چرب: ۵۴ گرم

کلسیم: ۱۳۰ میلی گرم

فسفر: ۵۰۰ میلی گرم

آهن: ۷.۵ میلی گرم

مواد نشاسته‌ای: ۱۵ گرم

آب: ۵/۲ گرم

پروتئین: ۲۰ گرم

پتاسیم: ۹۵۰ میلی گرم

ویتامین آ: ۲۳۰ واحد

ویتامین ب۱: ۰/۷ میلی گرم

ویتامین ب۳: ۱/۵ میلی گرم

خواص پسته برای سلامتی

کمک به مدیریت وزن

پسته سرشار از پلی فنول است که با کاهش چاقی همراه است. مزایای کنترل وزن رژیم مدیترانه ای که غنی از آجیل ها، زیتون، میوه ها، سبزیجات و غلات کامل است به خوبی اثبات شده است.

علاوه بر این خوردن پسته به عنوان میان وعده بیشتر از غذاهای آماده مانند چیپس سیب زمینی یا سایر میان وعده های فرآوری شده به طول می انجامد. از آنجا که قبل از خوردن آجیل باید هر پوسته را باز کنید به بدن این فرصت داده می شود که قبل از پرخوری احساس سیری کند.

کمک به کنترل دیابت بارداری

مطالعه ای بر روی 30 زن باردار که مبتلا به دیابت بارداری بودند یا در مدیریت سطح قند خون مشکل داشتند، نشان داده که مصرف یک وعده پسته (234 کالری) در روز قند خون را کاهش می دهد.

این مطالعه نشان می دهد که پسته می تواند جایگزین موثری برای غذاهای کم چرب و پرکربوهیدرات برای زنان مبتلا به دیابت بارداری یا پیش دیابت حاملگی باشد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

پسته برای نقش بالقوه خود در پیشگیری از سرطان روده بزرگ مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعه ای که روی بیش از 800 بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ به مدت چندین سال انجام شد به این نتیجه رسید که رژیم های غذایی با مصرف بیشتر آجیل ممکن است با کاهش قابل توجه عود سرطان و مرگ در بیماران مبتلا به مرحله سوم سرطان روده بزرگ مرتبط باشد.

بو دادن پسته از مزایای سلامتی آن ها در این زمینه کم نمی کند. انواع خام یا بو داده هر دو در برابر سرطان روده بزرگ مفید هستند.

کمک به سلامت چشم

پسته رنگ سبز خود را از لوتئین و زاگزانتین می گیرد که تحقیقات نشان می دهند می تواند از دژنراسیون ماکولا ناشی از افزایش سن جلوگیری کنند.

افزایش سطح استروژن

پسته بیشترین میزان فیتواستروژن‌ها را در میان مغزها دارد. این نوع مغز ممکن است سطح استروژن را افزایش دهد و چرخه‌ی قاعدگی را تنظیم کند.

افزایش سلامت قلب

مصرف آجیل با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ارتباط دارد. یک مطالعه کوچک نشان داد که رژیم غذایی با چربی متوسط ​​حاوی پسته در مقایسه با رژیم معمولی غربی فشار خون و مقاومت عروقی را در هنگام استرس حاد کاهش می دهد.

میزان بالای فیتواسترول پسته نیز آن ها را به یک میان وعده سالم برای قلب تبدیل می کند. فیتواسترول ها از گیاهان به دست می آیند اما چون ساختار مشابهی با کلسترول دارند با کلسترول رقابت می کنند تا جذب آن را محدود کنند.

مبارزه با التهاب

ترکیبات بیواکتیو موجود در پسته ممکن است به مبارزه با التهاب کمک کنند‌. علاوه بر این پسته غنی از اسیدهای چرب تک غیراشباع است. بعضی از افراد باور دارند این نوع چربی‌ها ممکن است در مبارزه با التهاب مفید باشند. هرچند به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

کمک به ریکاوری عضلات

در مقایسه با سایر آجیل های درختی، پسته دارای نسبت آمینو اسیدهای ضروری بیشتر و بالاترین درصد آمینو اسیدهای شاخه دار (BCAAs) است.

آمینو اسیدهای شاخه دار ممکن است ریکاوری عضلات را پس از ورزش بهبود بخشند.

با این حال بیشتر تحقیقات بر روی مکمل های آمینو اسید شاخه دار است تا غذاهایی که آن ها را تامین می کنند و نتایج متفاوت است.

شواهد کافی برای حمایت از استفاده از مکمل های آمینو اسید شاخه دار برای بهبود عملکرد، عضله سازی یا کمک به بهبود ماهیچه ها پس از ورزش وجود ندارد. اما خوردن غذاهای حاوی پروتئین به طور خودکار میزان دریافت آمینو اسید شاخه دار را افزایش می دهند.

بهبود سلامت جنسی

شواهد عنوان می‌کنند که پسته ممکن است باروری را افزایش دهد. هرچند به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که پسته می‌تواند به‌عنوان یک برانگیزاننده‌ی جنسی عمل کند. در یک مطالعه نشان داده شد خوردن روزانه‌ی پسته به مدت سه هفته منجر به افزایش میل جنسی در مردان شد. نشان داده شده که آرژنین، فیتواسترول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پسته برای سلامت جنسی مفید هستند.

مضرات پسته

از جلمه مضرات پسته، می‌ توان این موارد را نام برد:

برخی افراد ممکن است کلا به این محصول آلرژی داشته باشند، یا در مقادیر بالا، دچار واکنش‌های آلرژیک شوند. از جمله این واکنش‌ها می‌توان به استفراغ، اسهال، سرفه، تنگی نفس، فشار در قفسه سینه و یا کهیر اشاره کرد.

مصرف زیاد آن منجر به افزایش وزن و چربی خواهد شد.

در صورت مصرف افراطی، فشار خون را بالا می‌برد.

زیاده‌روی در خوردن پسته، باعث تشدید مشکلات گوارشی خواهد شد.

چگونه از پسته نگه‌داری کنیم؟

پسته ها چه پسته با پوست و چه مغز پسته باید در یک ظرف در بسته نگهداری شوند. می توان آن ها را به مدت یک سال در یخچال یا دو سال در فریزر نگهداری کرد.

نگهداری پسته در دمای اتاق باعث می شود آجیل ها به دلیل چربی زیاد سریعتر فاسد شوند.

نگهداری پسته خام در یخچال به تازه ماندن آن به مدت طولانی کمک می‌کند.