آش ابودردا غذایی است که از گذشته به نیت سلامتی و رفت عافیت در سال جدید، در برخی از شهرهای ایران برای شب چهارشنبه سوری تهیه می‌شود.

در گذشته رسم بر این بود خانواده‌هایی که فرد بیماری در خانه داشتند در شب چهارشنبه سوری این آش را در خانه می‌پختند به نیت شفای بیمار یا آرزوی سلامتی افراد خانواده در سال جدید. اما چرا اسم این آش «ابودردا» است؟ ظاهرا «دردا» نام پزشکی در زمان پیامبر بوده، دردا هم ریشه در کلمه درد ندارد.

دردا در زبان عربی یعنی کسی که دندان ندارد. احتمالا چون تلفظ این کلمه شبیه کلمه درد در زبان فارسی بوده یکی از قدیمی‌ترین غذاهای چهارشنبه سوری ابودردا نام گرفته است به همان نیتی که گفتیم، شفای بیماران. اما نکته جالب در جریان پخت آش ابودردا این است که در گذشته معمولا مراسم «رشته‌بری» یعنی درست کردن رشته از خمیر با مراسمی خاص و دعا و استغاثه به درگاه خداوند بوده که همه در آن شرکت می کردند.

آش ابودردا مانند آش رشته است و طرز تهیه راحتی دارد. تفاوت آن با آش رشته این است که حتما باید هفت نوع بنشن و سبزی در این آش ریخته شود. احتمالاً دلیل انتخاب عدد هفت هم تقدس این عدد در نزد ایرانیان است و مثل هفت سینِ سفره هفت سین به قصد و نیت خاصی انتخاب شده است.

مواد لازم برای تهیه آش ابودردا ( برای ۶ تا ۸ نفر)

سبزی آش: یک و نیم کیلو گرم

نخود: یک چهارم پیمانه

لوبیا قرمز: یک چهارم پیمانه

لوبیا چیتی: یک چهارم پیمانه

عدس: ۱ پیمانه

ماش: نصف پیمانه

جو: یک چهارم پیمانه

کشک: ۲ لیوان

نعنا خشک: به مقدار لازم

سیر: به مقدار لازم

پیاز داغ: به مقدار لازم

طرز تهیه آش ابودردا

۱. برای تهیه آش خوشمزه و سنتی ابودردا مخصوص چهارشنبه سوری ابتدا باید حبوبات را از شب قبل خیس کنیم و در صورت امکان چند بار هم آب ‌شان را عوض می‌ کنیم تا بو نگیرند و نفخ شان به طور کامل گرفته شود.

۲. در این مرحله حبوبات را جدا از هم می ‌پزیم، دلیل این امر این است که عدس خیلی زودتر از لوبیا و نخود می ‌پزد. در این فاصله، پیاز‌ ها را نازک و خلالی خرد می کنیم و در یک تابه با کمی روغن سرخ می کنیم و پیاز داغ را درست می ‌کنیم.

۳. در واقع ما قرار است یک نوع آش رشته متفاوت درست کنیم پس به همان ترتیب عمل می ‌کنیم. وقتی که حبوبات کاملا پخته شد، آن‌ ها را با هم مخلوط کرده و سبزی آش را به همراه مقداری دلخواه پیاز داغ اضافه می‌ کنیم.

۴. مقداری زردچوبه به دلخواه اضافه می ‌کنیم و آب قلم هم مقداری اضافه کرده و اجازه می ‌دهیم سبزی آش خوب بپزد. در بیست دقیقه پایانی پخت آش، رشته آش و یک لیوان کشک را به آش ابو دردا اضافه می‌ کنیم و اجازه می ‌دهیم آش خوب جا بیفتد.

۵. رشته نباید زیاد در آش بپزد، چون خمیر و له می‌ شود. از زمانی که رشته آش را اضافه می‌ کنیم چند بار آش را هم می ‌زنیم تا رشته ‌ها به هم نچسبند و آش ته نگیرد. نمک آش را بعد از ریختن کشک و رشته آش اندازه می‌ کنیم، چون بعضی رشته‌ های آشی بیش از حد شور هستند.

۶. نمک و فلفل آش را اندازه می ‌کنیم و اگر آش رقیق بود یک قاشق غذاخوری آرد به آن اضافه می ‌کنیم وهم می‌ زنیم. یک قاشق غذاخوری نعنا داغ به آش ابودردا اضافه می کنیم و چند دقیقه بعد شعله را خاموش می‌ کنیم. روی آش ابو دردا را با پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ و کشک تزیین می‌ کنیم.