حمص یک پیش‌غذای اصیل لبنانی است که طعم خاص و خوشمزه‌ای دارد و به‌خاطر داشتن ارده و نخود بسیار مغذی و پرانرژی است. حمص معمولا به عنوان پیش غذا و با نان پیتا سرو می‌شود.

مواد لازم برای تهیه حمص (برای ۲ نفر)

نخود: ۱ و ½ پیمانه

سیر: ۲ حبه

لیمو ترش: ۱ عدد

ارده: ۳ قاشق غذاخوری

آب نخود: ۴ قاشق غذاخوری

یخ: ۲ تکه

روغن زیتون: به مقدار کافی

نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی

پاپریکا: ½ قاشق چایخوری

طرز تهیه حمص

۱. برای تهیه حمص اولین کاری که باید انجام دهیم خیساندن نخود می باشد، برای این منظور نخود را از ۲۴ ساعت قبل در یک کاسه آب می ریزیم و در صورت امکان چند بار آب موجود در کاسه را تعویض می کنیم تا نفخ نخود به طور کامل گرفته شود.

۲. پس از گذشت ۲۴ ساعت باید نخود را بپزیم، برای این منظور نخود را به همراه ۲ لیوان آب و مقداری نمک و فلفل سیاه داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا نخودها به طور کامل مغز پخت شوند (آب نخود را نگه می داریم)

۳. پس از پخت، پوست نخود را جدا کنیم تا حمص مجلسی تر و لطیف تری داشته باشیم. دانه های نخود را بین دو انگشت خود کمی فشار دهید پوست شان جدا خواهد شد. پس نخودها پوست کنده را داخل مخلوط کن می ریزیم.

۴. در ادامه ارده را به همراه آب لیمو ترش، سیر، پاپریکا و مقداری نمک و فلفل سیاه به نخود داخل مخلوط کن اضافه می کنیم. حالا یخ ها را اضافه می کنیم (حتما یخ را اضافه کنید تا از بریدن مواد جلوگیری کند) حالا مواد را میکس می کنیم.

۵. پس از یک دقیقه میکس کردن مواد، آب نخود را اضافه می کنیم. توجه داشته باشید که پس از اینکه مواد به پوره تبدیل شد باید غلظت آن به حدی باشد که به راحتی از قاشق سرریز نشود. حالا تقریبا هوموس ما آماده سرو است.

۶. هوموس یا حمص را داخل ظرف مورد نظرمان می ریزیم، سپس ظرف را به آرامی می چرخانیم و با قاشق یک گودال کوچک وسط حمص ایجاد می کنیم و روغن زیتون را داخل آن می ریزیم و با نخود و سبزیجات معطر تزیین کرده و سرو می کنیم.