مربای گوجه سبز، مربایی است که طعم متفاوتی نسبت به سایر مرباهایی که تا کنون خورده‌اید دارد و پیشنهاد می‌کنیم حتما طعم خوشمزه و لذیذ آن را امتحان کنید. گوجه سبز میوه‌ای فصلی و نوبرانه است پس بهار و تابستان بهترین زمانی است که می‌توانید مربای این میوه خوشمزه را تهیه کنید.

با ما همراه باشید تا طرز تهیه مربای گوجه سبز را به طور کامل به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه مربای گوجه سبز

گوجه سبز: ۱.۵ کیلوگرم

آب: ۲.۵ پیمانه

شکر: ۱.۵ کیلوگرم

گلاب: ۱ قاشق غذاخوری

عرق هل: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای گوجه سبز

۱. گوجه سبزها را بشویید و خشک کنید و آن‌ها را از وسط نصف کنید.

۲. آن‌ها را درون قابلمه ریخته و همراه با آب روی حرارت کم قرار داده تا بجوشند و نرم شوند.

۳. شکر را به ظرف اضافه کرده و خوب هم بزنید تا حل شود.

۴. وقتی جوش آمدند حرارت را زیاد کنید. در این حالت هسته‌های گوجه سبزها یکی یکی روی سطح می‌آیند، آن‌ها را با یک کفگیر بردارید.

۵. کف‌های ایجاد شده در سطح مربا را دور بریزید.

۶. گلاب و عرق هل را اضافه کنید.

۷. وقتی مربا کمی سفت شد آن را از روی حرارت بردارید. مربای آماده شده را درون ظرف‌های مورد نظر ریخته و درب آن را محکم ببندید.

فوت و فن‌های تهیه مربای گوجه سبز

برای معطر شدن مربا می‌توانید کمی وانیل یا پودر گل محمدی به مربا اضافه کنید.

در زمان درست کردن مربا گوجه سبز به هیچ عنوان درب قابلمه را روی آن قرار ندهید. این کار موجب کدر شدن رنگ مربا می‌شود.

در طرز تهیه مربا آلوچه خانگی می‌توانید به جای عرق هل از چند دانه هل استفاده کنید.

ٰبرای استریل کردن شیشه مربا و جلوگیری از کپک زدن آن می‌توانید شیشه‌های مربا را داخل یک قابلمه قرار دهید و داخل قابلمه را از آب پر کنید. سپس شعله گاز را روشن کنید و اجازه دهید آب داخل قابلمه به جوش بیاید. برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا شیشه مربا داخل آب جوش بماند و بعد آن را از قابلمه خارج نمایید. شیشه را وارونه روی میز قرار دهید تا درب آن استریل شود. سپس می‌توانید شیشه مربا را در مکانی خشک و خنک بگذارید.

برای طرز تهیه شربت گوجه سبز باید گوجه سبزها را همراه با آب بجوشانید و سپس هسته گوجه سبزها را جدا نموده و بقیه آن را میکس کنید و از صافی رد کنید. سپس می‌توانید شکر را به قابلمه اضافه نمایید و بعد از غلیظ شدن شربت آن را همراه با آب ترکیب نموده و میل کنید.

در طرز تهیه مربای گوجه سبز خوشمزه خانگی برای این که مطمئن شوید مربای شما به غلظت مناسب رسیده یا خیر م مقداری از مربا را داخل یک نعلبکی آب سرد بریزید. اگر مربا حالت ژله‌ای به خود گرفت یعنی آماده شده است.

روش بعدی برای تست شهد مربا این است که کمی از شهد را داخل کاسه بریزید و صبر کنید تا سرد شود. سپس غلظت شهد را بررسی کنید. اگر غلظت شهد مربا مثل عسل بود یعنی شهد شما آماده است، در غیر این صورت بهتر است باز هم شهد را بجوشانید تا غلیظ شود.