کردستان منطقه‌ای از شمال غربی زاگرس تا شرق توروس در ایران است که علاوه بر طبیعت زیبا و شگفت‌انگیز و آداب و رسوم دلنشین، غذاهای خوشمزه‌ای نیز دارد. غذاهای کردستان دارای طعمی خاص و فراموش نشدنی هستند که عطر و بوی گیاهی آن‌ها برای مدت طولانی در یاد می‌ماند.

در این مطلب برخی از غذاهای خوشمزه این استان را به شما معرفی می‌کنیم.

کلانه

کلانه ترد و خوش‌طعم است. سبزیجات مخصوص مثل پیازچه را خرد کرده و میان خمیری مخصوص و نازک می‌گذارند و سپس با روغن حیوانی یا کره سرخ می‌کنند. یکی از دلایل خوشمزگی این غذا پخت آن روی ساج (نوعی سینی مخصوص) است. کلانه برای کسانی که به غذاهایی مثل پیتزا علاقه دارند می‌تواند پیشنهاد ویژه‌ باشد. در کردستان، خوردن این وعده ساده و خوش‌طعم را از دست ندهید.

آش سه نگه سیر

یکی از غذاهای سنتی و اصیل استان کردستان آش مخصوصی به نام سه نگه سیر است که در فصول سرد سال میهمان سفره های این مناطق می شود. تهیه این آش بسیار ساده بوده و در عین حال بسیار خوشمزه و مقوی می باشد. که گوشت مرغ و عدس را به همراه پیاز و زردچوبه و فلفل پخته و از طرفی برنج را هم جداگانه می پزند و وقتی مرغ و عدس پخته شد برنج را اضافه میکنند و کشک سائیده شده درون آن میریزند.

شیش کباب

در کردستان نیز کباب طرفداران بی‌شماری دارد. کباب به خصوص در میان عشایر و دامداران این منطقه بسیار رایج است. کردها قطعات بزرگ گوشت را روی آتش کباب می‌کنند. خوردن یک وعده کباب در یکی از روزهای خوش آب‌وهوای کردستان بسیار لذیذ خواهد بود. شیش کباب نوعی کباب است که در کردستان پخته می‌شود. گوشت را در مخلوطی از نعنای تازه، فلفل، پیاز، زعفران، سیر و روغن زیتون می‌خوابانند و بعد از چند ساعت کباب می‌کنند. این کباب چه روی زغال چه در تابه پخته شود بسیار خوشمزه خواهد بود.

یکاوه

یه کاوه هم با برنج و هم بلغور درست میشود، ماده اصلی بعد از آن گوشت میباشد که بیشتر گوشت گوسفندی بوده، در اوایل ان را باشیر تهیه میکردند. گوشت گوسفندی را که در پاییزکشتار میکردند، بطور کامل میپختند تا آب آن تمام شود ودر داخل روغن تفت میدادند و داخل ظرفهای سفالی نگهداری میکردند برای فصل سرما به این گوشت (قاورمه ) میگفتند.همراه با پیاز داغ و کشمش و خرماو قاورمه یه کاوه را طبخ میکردند.

غذای مناسبی برای اکثر فصل های سال مخصوصا فصل های سرد سال است. در آن می توان به جای گوشت قرمز از گوشت سینه مرغ نیز استفاده کرد.

خورشت کنگر

در تهیه غذاهای کردستان معمولا از سبزیجات و گیاهان طبیعی کوهی بسیار استفاده می‌شود. کنگر نیز یکی از آن گیاهان لذیذ و سرشار از ویتامین است. خورشت کنگر غذایی پرخاصیت است که از کنگر، گوشت گوسفندی یا گوساله، پیاز، لیمو عمانی، نعنا و جعفری، رب گوجه و ادویه تهیه می‌شود. برخی به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ نیز استفاده در پخت این خورشت استفاده می‌کنند.

آش هالاو

آش هالاو یکی از غذاهای محلی کردستان است که به خصوص در شهر سنندج پخته می‌شود. این آش که به آن ابگوشت غوره هم می‌گویند از نخود، گوشت گوسفندی، بلغور یا برنج ریزه، پیاز، سبزی(برگ چغندر، جعفری، نعناع)، چغندر، سیب زمینی، آبغوره و زعفران و بیشتر در فصول سرد سال تهیه می‌شود.

نان برساق

برساق نام یکی از نان های محلی و سنتی کردستان است که البته در استان های کرمانشاه، لرستان و ایلام هم مصرف می شود. برای تهیه این نان خوشمزه آرد، شیر و بیکینگ پودر را با هم ترکیب می کنند تا خمیری یکدست و روان به وجود بیاید. بعد آن را چندین ساعت در محیطی گرم و خشک قرار می دهند تا خمیر ور بیاید. سپس به اندازه دلخواه از خمیر بر می دارند، آن را به شکل نان های گرد کوچکی در می آورند و در روغن سرخ می کنند. نان برساق به ویژه در ماه رمضان و به عنوان افطار تهیه می شود و بسیار خوشمزه است.

قایرمه

قایرمه نام سوخاری محلی کردستان است. اصل این غذا از کنگر پخته می‌شود. به این صورت که کنگر را در سس غلیظی از تخم‌مرغ، آرد، زعفران، کره و آب می‌خوابانند و سپس در روغن سرخ می‌کنند. از آنجا که فصل رویش کنگر محدود است گاهی این غذا را با کرفس درست می‌کنند.

کوفته شوربا

کوفته شوربا با توجه به مواد اولیه آن یکی از مقوی‌ترین غذاهای محلی کردستان است که به لحاظ طرز پخت و مواد اولیه بی شباهت به کوفته برنجی و کوفته تبریزی نیست. گوشت چرخ کرده، برنج، پیاز، سبزی(تره، ترخون، نعنا، شوید و مرزه)، رب گوجه، لپه، آرد، نمک و ادویه جات است.

خورش گیلاخه

خورش گیلاخه یکی از خورش های سنتی استان کردستان است که به دلیل رویش گیاه گیلاخه در استان کردستان در این منطقه طبخ می گردد. گیاه گیلاخه از دو قسمت پیازچه و برگ تشکیل شده که پیازچه آن منبع غنی فیبر می باشد. اگرچه گیلاخه قبل از پخت بسیار لزج است اما خورش آن اصلا لزج نبوده و بسیار هم خوش طعم و خوشرنگ است. پیازچه های سفیدی که روی خورش می بینید در اصل پیازچه گیلاخه هستند.