دیزی یا آبگوشت از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است و کمتر کسی وجود دارد که به این غذا علاقه‌ نداشته باشد. امروزه به ظروف مخصوصی که در تهیه و طبخ آبگوشت در قهوه خانه‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، دیزی گفته می‌شود. بنا به یک سنت قدیمی اگر در منزل و محیط خانه، به طبخ این نوع از غذا بپردازیم، نام آبگوشت و اگر در بیرون از منزل بخواهیم این غذا را سرو کنیم نام دیزی را بر آن می‌نامیم. بنابراین تنها تفاوتی که بین این دو نام حاکم بوده است، نوع سرو (درون و بیرون از منزل) آن می‌باشد.

مواد لازم برای طرز تهیه دیزی سنگی

گوشت گوسفند همراه با استخوان و چربی: نیم کیلو

نخود و لوبیای سفید: یک لیوان

گوجه فرنگی: چهار عدد

پیاز: دو عدد

سیر: چهار حبه

فلفل سبز: چهار عدد

سیب زمینی: چهار عدد

رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذا خوری

نمک، فلفل، آبلیمو: به مقدار لازم

طرز تهیه دیزی

۱. ابتدا باید گوشت گوسفندی را تمیز بشویید و کنار بگذارید. گوجه، سیب زمینی و پیاز را پوست بگیرید و داخل ظرف سفالی بریزید. سپس سیر، نخود و لوبیا را هم به آن اضافه کنید. به اندازه ۵ تا ۶ لیوان آب داخل ظرف سفالی بریزید. برای جلوگیری از شکسته شدن ظرف سفالی باید یک شعله پخش کن روی شعله قرار دهید و حرارت را هم کم کنید. بعد از ۲-۳ ساعت گوشت و سایر مواد پخته می‌شود. اگر گوشت از گوسفند جوان باشد غذا خیلی زود آماده می‌شود.

۲. وقتی مواد آبگوشت به طور کامل پخته شد، نوبت به طعم‌دار کردن آبگوشت می‌رسد. در این زمان باید نمک، ادویه، زردچوبه و فلفل سبز را داخل غذا بریزید. همچنین رب گوجه را هم به غذا اضافه کرد و آن را هم بزنید. اگر چربی آبگوشت به طور کامل پخته شده است، آن را از آبگوشت جدا کرده و با گوشتکوب خوب له کنید. حالا مجددا آن را به داخل آبگوشت بریزید و اجازه دهید چند دقیقه دیگر دیزی شما با مواد جدید بپزد.

نکات مهم برای خوشمزه شدن دیزی

نمک را در ابتدا پختن غذا اضافه نکنید زیرا باعث دیرپز شدن حبوبات و گوشت می‌شود.

برای اینکه نفخ دیزی سنگی از بین برود، حبوبات را از یک شب قبل در آب خیس کرده و آب آن را چندین مرتبه خالی کنید.

برای جلوگیری از شکستن ظرف سفالی، شعله را کم کنید.

برای تهیه دیزی سنگی می‌توانید از حرارت ذغال هم استفاده کنید. در گذشته از تنور برای طبخ این غذا استفاده می‌کردند. فقط مراقب باشید ذغال بیش از حد نباشد تا باعث شکسته شدن و به هدر رفتن غذای شما نشود.

از آنجا که زمان طبخ این غذا زیاد است، باید آب زیادی را داخل آن بریزید. اما مراقب باشید که طعم غذا از بین نرود.

برای خوشمزه‌تر شدن غذا می‌توانید به جای چربی از دنبلان گوسفند استفاده کنید. همچنین اضافه کردن آب قلم هم می‌تواند غذای شما را خوشمزه‌تر کند.

برای اینکه در طرز تهیه دیزی در ظرف سفالی مجبور به خوردن آبگوشت آبکی نشوید، بهتر است آن را غلیظ تهیه کنید. دادن زمان باعث تبخیر آب اضافه دیزی می‌شود. در نتیجه آبگوشت غلیظ‌تری خواهید داشت. توجه داشته باشید که اضافه کردن رب و ادویه هم تا حدودی باعث غلیظ‌تر شدن غذا می‌شود.