هل ادویه ی بومی کشورهای هند، بوتان، نپال و اندونزی است. به هل ملکه ی ادویه ها نیز می گویند و بعد از زعفران و وانیل سومین ادویه ی گران جهان است. انواع آن شامل هل سفید، هل سیاه، هل سبز و هل رسمی است که طبیعت همه آن ها گرم و خشک و نوع سبز آن تند و معطر بوده و از دو نوع دیگر مرغوب تر است.

هل متعلق به خانواده Zingiberaceae است و نام علمی آن Elettaria cardamomum است.

در این مقاله خواص هل را برای شما شرح می‌دهیم.

جلوگیری از سرطان کولورکتال

سرطان، به ویژه سرطان کولورکتال، یکی از علل اصلی مرگ در سراسر جهان است. هزینه افزایش درمان متعارف سرطان و عوارض جانبی پس از آن، پژوهشگران را تشویق به یافتن دارو های مفید برای سرطان می کند.

مطالعات انجام شده توسط Sengupta و همکاران. در موسسه ملی سرطان در کلکته نشان داده شده است که هل در درمان سرطان کولورکتال تا 48٪ تاثیر مثبت داشته است.

کمک به سلامت قلب

مطالعات نشان داده که مصرف هل منجر به ضربان قلب پایین و کنترل ضربان قلب همچنین باعث کنترل فشار خون بالا می شود. مواد مغذی موجود در آن می توانند موجب افزایش چربی ها در بدن شود.

در آزمایشات انجام شده در بخش فارماکولوژی و سم شناسی در پون، هند ، آنزیم های هل به موش هایی که رژیم غذایی پرچربی داشتند تزریق شد . در این آزمایش مشخص شد که هل تأثیری در میزان کلسترول داشته و به کنترل آن ها کمک زیادی کرد.

ضد اسپاسم و التهاب

با توجه به آیورودا (طب سنتی هند)، هل برای درد عضلات و مفاصل مفید است.

اسپاسم عضلانی اغلب توسط افراد مسن گزارش می شود. انقباض ناگهانی عضلات باعث این اسپاسم ها می شود. هنگامی که عضلات می گیرند، می توانند موجب درد ناگهانی شود.

محققان تحقیقاتی بر روی حیوانات انجام داده و نتیجه گرفتند که می توان آن را به عنوان یک کنترل کننده برای اسپاسم عضلانی استفاده کرد.

شواهد تجربی اخیر نشان می دهد که هل دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطان نیز می باشد.

هل؛ دارای خاصیت ضد افسردگی

هل دارای خواص ضد افسردگی است.

روغن اسانس آن یکی از روغن های عمده ای است که در آروماتراپی استفاده می شود.

این می تواند نه تنها برای افسردگی بلکه به عنوان درمان برای بیماری های مختلف دیگری از اختلالات معده تا بیماری های ریوی استفاده شود.

خاصیت ضد عفونی

هزاران سال است که خواصیت ضد عفونی کنندگی هل کشف شده است و در طب سنتی ریشه ای دیرینه دارد. البته علم نوین نیز خواص ضد میکروبی هل را تایید می کند.
آزمایشات بر روی عصاره ی آن انجام شد. مشاهده شد که روغن هل قادر به مهار رشد و گسترش برخی از میکروب های بسیار خطرناک است که به طور مرتب باعث مسمومیت غذایی می شود.

جلوگیری از بیماریهای دستگاه گوارش

هل از قدیم به عنوان راه حلی برای اختلالات دستگاه گوارش مورد استفاده قرار گرفته است. عصاره متانول كارداموم به كنترل اختلالات دستگاه گوارش مانند اسيديته، گرفتگي و گرفتگي معده كمك مي كند.

یک مطالعه انجام شده در دهلی نو، هندوستان نشان می دهد که روغن های فرار استخراج شده از هل اثرات مثبتی بر اختلالات گوارشی دارند.

ضد آسم

هل همچنین می تواند به عنوان راه حل برای آسم و سایر مسائل تنفسی مورد استفاده قرار گیرد. یک مطالعه نشان داده است که عصاره های خام هل در بازکردن لوله های بادکنکی ریه ها بسیار موثر است. همچنین در ایجاد آرامش در بافتهای فکری موثر بودند.

محافظت از دندان

هل در طب سنتی هندی و طب سنتی چینی برای مقابله با مشکلات دندان برای قرن ها استفاده می شده و پس از اختراع آنتی بیوتیک ها، مشخص شد که این آنتی بیوتیک ها دارای عوارضی هستند مانند از بین بردن باکتری های مفید روده هستند در حالی که هل برای بیماری های عفونی بسیار ایده آل است، زیرا تنها میکروب های عفونی را مهار می کنند، نه باکتری های مفید را.

مطالعات جدید نیز خواص ضد میکروبی هل را تایید می کند.

خاصیت سم زدایی

فرآیندهای متابولیک در بدن ما، سموم و رادیکال های آزادی ایجاد می کنند که باید از بین بروند. در غیر این صورت، این سموم انباشته می تواند باعث بیماری های متعددی از جمله سرطان و پیری زودرس شود.

علم ثابت کرده است که هل می تواند به عنوان یک عامل سم زدایی عمل کند. روغنهای ضروری و بیوشیمیایی موجود در هل اثرات ضد سمی دارند.

یک مطالعه انجام شده نشان می دهد که مصرف هل در برابر سلولهای سرطانی موثر است.

درمان تهوع، گلو درد و استفراغ

در طب سنتی، هل به عنوان یک درمان برای حالت تهوع مورد استفاده قرار گرفته است و برای آرام کردن احساس تهوع و استفراغ مفید است. این عمل به عنوان یک درمان خوب برای گلو درد می باشد.

هل و دارچین هر دو می تواند در آب جوشانده شود و هر روز صبح برای درمان گلو درد دردناک مصرف شود.

بهبود گردش خون

در درمان های سنتی مانند آروماتراپی، هل برای درمان علائم آسم و برونشیت به وسیله بهبود گردش خون مورد استفاده قرار می گرفت.

روغن اسانس استخراج شده از هل در گروه هایی از افراد مبتلا به استرس مورد آزمایش قرار گرفته و نشان که هل باعث بهبود گردش خون در بدن می شود. این تحقیق در دانشگاه نیوته در منگالور، هند انجام شد.

خواص دیگر هل

از آنجایی که هل دارای عطر شیرین و خوش بویی است، در طب سنتی برای ناتوانی جنسی و انزال زودرس استفاده می شده است.

در طب سنتی از هل برای درمان عفونت های ادراری مورد استفاده قرار می گرفت.

برای خوشبو کردن دهان می توان چند دانه هل را جوید.

یکی از مزایای هل این است که می تواند رنگ پوست شما را روشن کند. اسانس و روغن هل لکه های پوستی را از بین می برد و کمک می کند که چهره ی شاداب تری داشته باشید. شما هم می توانید اسانس و یا روغن هل را خریداری کند و هم می توانید پودر هل را با عسل مخلوط ئپو مانند یک ماسک از آن استفاده کنید.