مزمز یکی از برترین گروه‌های صنعتی غذایی فعال در ایران است که شامل شرکت‌های پایا، کیش چیپس و فلیکس شرق است که در زمینه تولید چیپس با طعم‌های مختلف، اسنک، انواع آجیل، رب گوجه‌فرنگی و تولید کنسروهای مختلف فعال است.

برند مزمز را می‌توان به عنوان یکی از اولین تولیدکننده‌های چیپس بسته‌بندی شده و بهداشتی در ایران نام برد که از همان ابتدا در جهت تولید محصولات باکیفیت از نظر غذایی، فعالیت خود را با بکارگیری ماشین آلات مدرن آغاز کرده است.

هدف بعدی که مزمز دنبال می‌کند گسترش و تکمیل سبد کالایی‌اش است و در این راه تولید آجیل و خشکبار بهداشتی را نیز در ایران آغاز کرده است.

مهم‌ترین موضوعی است که مزمز همواره برای تولید کالاهای خود در نظر می‌گیرد، احترام به سلیقه مشتریان است و در طی سال‌های فعالیتش، همیشه اقدام به ارائه‌ طیف متنوعی از طعم‌ها و مزه‌ها کرده است.

مزمز با بهره‌گیری از روش‌های نوین و تکنولوژی به‌روز دنیا حسن نیت خود را نسبت به سلامت محصولات نشان داده است.

موفقیت امروز این مجموعه، نتیجه‌ تلاش بی‌وقفه‌ آن و حمایت همه جانبه‌ هوادارانش بوده است.

در همین راستا یکی از دستاوردهای بزرگ این کارخانه انجام صفر تا صد تولید، فروش، توزیع، بازاریابی و تبلیغات تمامی محصولات در عرصه‌های داخلی و خارجی است که مزمز را نه تنها به عنوان یک برند محبوب ایرانی، بلکه یک صادرکننده‌ نمونه به شمار آید.

تاریخچه مزمز

مزمز در ابتدا فعالیت خود را در سال ۱۳۶۳، با تولید رب گوجه‌فرنگی و با نشان تجاری پایا در زنجان آغاز کرد و ۹ سال پس از آغاز فعالیتش، اقدام به گسترش محصولات و ایجاد برند تحت عنوان کیش چیپس کرد.

مزمز در سال‌های ابتدایی دهه‌ ۷۰ به عنوان اولین تولیدکننده‌ چیپس سیب‌زمینی بهداشتی پا به عرصه‌ فعالیت گذاشت.

این کارخانه از بدو فعالیتش عملکرد بسیار خوبی در تولید محصولات باکیفیت داشت و توانست در مدت زمان کوتاهی علاوه بر کسب تمامی مجوزهای بهداشتی و استانداردهای ایران و جهان، اعتماد مصرف‌کنندگان را نیز به خود جلب کند.

حساسیتی که مزمز در استفاده از مواد اولیه و سنجش مداوم کیفیت داشته است، سبب شد تا در دو دوره جشن سالانه به عنوان برند محبوب انتخاب شود و مسیر گسترش و اعتلای کیفیت را با قدم‌هایی محکم‌تر نسبت به قبل پیشروی کند.

در سال ۱۳۸۹، مزمز اقدام به توسعه‌ خط تولیدی خود کرد و تولید آجیل‌های بهداشتی و بسته‌بندی شده را دستور کار خود قرار داد.

در اواخر همین سال بود که بر اساس تقاضای برخی کشورها، مزمز اقدام به فروش برخی از محصولات خود به کشورهای دیگر کرد.

این موضوع سبب شد تا امروزه مردم کشورهای عراق، بحرین، کویت، عربستان، ترکمنستان، استرالیا،عمان، افغانستان و امارات با برند و محصولات مزمز به خوبی آشنا باشند.

جدا از تمامی موفقیت‌هایی که مزمز در طی این سال‌ها کسب کرده است، تعهد این مجموعه به ارائه بهترین‌ها بوده که زمینه‌ پیشرفت این کارخانه را فراهم کرده است.

فرهنگ سازمانی مزمز

اولین موضوعی که برای مزمز حائز اهمیت است و همیشه توجه خاصی را به آن نشان داده است، فرهنگ حمایت و حفاظت از کارکنان و تلاش برای حفظ سلامت و رفاه نیروی انسانی است که به کار می‌گیرد.

از طرفی دیگر با ایجاد احساس اعتماد و حمایت از کارکنان، به آن‌ها کمک می‌کند تا چالش‌هایی که برای مجموعه به وجود می‌آید را به راحتی و با کم‌ترین استرس و نگرانی از سر بگذرانند. این مجموعه در تلاش است تا بهترین‌ها را برای نیروی انسانی خود فرهم کند.

نوآوری‌های مزمز

نوآوری اول: حفظ سلامت روغن‌های سرخ شده

در حالیکه در اروپا و آمریکا تولید چیپس وارد فاز صنعتی و مدرنش شده بود، در کشورهای منطقه مثل ایران و مصر همچنان به شکل سنتی تولید می‌شد تا اینکه مزمز اولین کارخانه تولید چیپس صنعتی را راه اندازی کرد. اولین نوآوری و مزیت مزمز نسبت به چیپس‌های کلاسیک حفظ سلامت روغن‌های سرخ شده بود که به سلامت چیپس و در نهایت حفظ سلامت مصرف کننده منتهی می‌شد. تولید روغن‌های سرخ‌کردنی در کنار تولید چیپس به عنوان یک ضرورت یکی از این دستاوردها بود.

تولد مزمز در تولید نوع بهتری از روغن ها برای استفاده سرخ‌کردنی نقش بسزایی داشته است.

نوآوری دوم :بسته‌بندی‌‌های صنعتی

بسته‌بندی‌‌های صنعتی به وسیله ماشین و بدون دخالت دست بود.

با اینکه مزمز در ابتدای راه با اقبال عمومی چندانی مواجه نشد و خریداران هنوز عادت به همان بسته‌های شفاف داشتند اما کم کم (در یک دوره پنج ساله) جای خود را در قلب مشتریانش باز کرد. امروز بسیاری از مردم به «چیپس مزمز» به عنوان یک غذای کامل یا مکمل مفید و خوشمزه‌ی سفره‌ها نگاه می‌کنند.

امروز مزمز در تولید منحصربه‌فرد خود یعنی چیپس‌های برگه‌ای در بالاترین رده‌ی استانداردهای بین‌المللی قرار دارد.

محصولات مزمز

آجیل‌؛ مفید و لذت‌بخش

مزمز از سال 82 با پشتوانه تجربی تولید چیپس وارد صنعت آجیل شد. تا آن زمان آجیل‌ها تنها به شکل سنتی در پاتیل‌ها برشته می‌شند و آلودگی‌های محیطی را جذب می‌کرند، هرچند که نشانی از آلودگی روی آجیل دیده نمی‌شد. به همین دلیل مزمز با تکیه بر تولید بهداشتی آجیل، باعرضه بادام زمینی و مغز تخمه وارد ابن بازار شد و سپس با آجیل‌های دیگر هم توانست اعتماد مشتری را جلب کند. علاوه بر تولید بهداشتی آجیل، مزمز با نوآوری در بسته بندی آجیل برای مصرف یک وعده و در حجم کم موفقیت زیادی کسب کرد، تا همه بتوانند آجیل سالم بخرند و بخورند.

اسنک؛ با طعم‌های متنوع و خوشمزه

مزمر برای تکمیل سبد محصولات خود و پاسخ به نیاز مشتریانی که به آن اعتماد داشند، وارد تولید اسنک شد. در اسنک، توجه بیش از همه برای خلق طعم‌های جدید و متنوع بود.

کیک؛ متمایز در تولید و طعم

تولید کیک مزمز به روش کاملا منحصر به فرد انجام می‌شود. کیفیت این کیک از تولید در محیط کاملا استریل و هوشمند شروع می‌شود و با نداشتن مواد افزودنی و نگه دارنده در مواد تشکیل دهنده و نرمی و لطفات در بافت کیک نهایی ادامه پیدا می‌کند. برای مزمز، تولید کیک، تنها ترکیب مواد تشکیل دهنده نیست، بلکه با راه‌اندازی خط تولید استریل برای کیک، تحولی در صنعت تولید این خوراکی خوشمزه ایجاد کرده است.

مزمز در تولید چیپس، آجیل و کیک تحول در صنعت و تغییر بنیادی در تولید ایجاد کرده است. در اسنک هم تحول مزمز در ارائه طعم و مزه‌های متنوع بوده است.

حسن شهرت مزمز، به علت ایجاد تغییر مثبت در فرهنگ تولید در صنایع غذایی و تاثیر مثبت در فرهنگ غذایی مصرف‌کننده بوده است. مزمز بر کیفیت محصول و روش‌های تولید تمرکز کرده و سعی کرده که با نوآوری در این روش‌ها، مواد غذایی سالم و خوش طعم برای تامین رضایت مشتریانش ارائه کند و با سنجش مداوم رضایت مشتری محصولات خود را بهتر و بهتر و خوشمزه‌تر، باب میل مشتری کند. چنان که تمرکز پرسنل مزمز هم تولید محصولات با کیفیت و خوش طعم برای تامین رضایت مشتریان است. مزمز تلاش زیادی برای به دست آوردن بهترین ترکیب در ساختن طعم و مزه¬ی مطبوع کرده است و با دریافت و سنجش نظر مشتریانش تا کنون مسیر خود را با موفقیت پیموده است.

جوایز مزمز

بر پایه نظرسنجی مطرح شده در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ از میان محصولات چیپس، آجیل و خشکبار، برند مزمز با بیشترین میزان امتیاز از سوی مخاطبین ایرانی، تندیس زرین برند محبوب را دریافت کرد.

در سال ۱۳۹۳ برند مزمز جزو ۱۰۰ برند برتر ایران شناخته شد.

این شرکت در سال ۱۳۹۶ موفق به دریافت استانداردهای مدیریت کیفیت، رضایت مشتری، ایمنی مواد غذایی و HACCP از شرکت Q.C.B ITALIA گردید.