انار یکی از میوه‌های درختی است که دانه‌هایی اغلب قرمز و گاهی سفید یا رنگ‌هایی بین آن دو دارد. رنگ پوست آن نیز اغلب قرمز و گاه سیاه یا تقریباً زرد است؛ این میوه در معدود کشورهای جهان نظیر ایران، افغانستان، پاکستان، عراق و ترکیه کشت می‌شود به همین خاطر عضو مرغوب‌ترین میوه‌های جهان و عضو ۱۰ میوهٔ برتر جهان است.

انار بومی کشور ایران تا کوه‌های هیمالیا در شمال هند است و یکی از اولین گیاهان اهلی شده‌است. ایران با تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن انار، بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ انار در دنیا بوده و هندوستان دومین کشور تولیدکننده‌است.

در ایران شهرستان‌های بجستان، کاشمر، خلیل آباد، بردسکن و ساوه بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انار هستند و بیش از ۷۰۰ رقم انار در کلکسیون مرکز تحقیقات کشاورزی یزد نگهداری می‌شود.

انار نماد اصلی سفره شب یلدا است و گذشتگان ما آن را میوه‌ی‌ باروری و برکت می‌دانستند.

ارزش غذایی انار

پوست انار ضخیم و خارق‌العاده است، اما درون این پوست ضخیم صدها دانه ظریف و خوشمزه یاقوت مانند قرار گرفته است. هر کدام از این دانه‌ها دارای خواص شگفت‌انگیزی هستند که انار را به یک میوه خاص تبدیل کرده است. در ادامه می‌توانید بخشی از ارزش غذایی یک لیوان انار دان کرده (حدود ۱۷۴ گرم) را ببینید.

فیبر: ۷ گرم
پروتئین: ۳ گرم
ویتامین ث: ۳۰ درصد
ویتامین کا: ۳۶ درصد
فولات: ۱۶ درصد
پتاسیوم: ۱۲ درصد

دانه‌های انار بسیار شیرین هستند البته اگر رسیده و تازه باشند. هر یک لیوان دانه انار حدود ۲۱ گرم قند و حدود ۱۴۴ کالری انرژی دارد. علاوه بر این انار ترکیباتی قوی با خواص دارویی هم دارد.

مزایای مصرف انار

محافظت از ما در برابر رادیکال‌های آزاد

انار سرشار از آنتی اکسیدان است و بنابراین بدن ما را در برابر رادیکال‌های آزاد که مسئول پیری زودرس هستند، محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب و در اثر سموم مضر در محیط ایجاد می‌شوند.

جلوگیری از آرتروز 

انار با مبارزه با آنزیمی که این کار را می‌کند می‌تواند آسیب غضروف را کاهش دهد. انار همچنین توانایی کاهش التهاب را دارد.

رقیق کننده خون

آنتی اکسیدان‌های موجود در انار به عنوان “رقیق کننده خون” عمل می‌کنند. دانه‌های انار از تشکیل لخته و انعقاد پلاکت‌های خون جلوگیری می‌کند. دو نوع لخته خون وجود دارد، یکی خوب است که باعث بهبودی در حین بریدگی یا آسیب می‌شود و دوم زمانی که هرگونه لخته داخلی وجود دارد مانند قلب، عروق یا هر جای دیگر داخل بدن. این نوع لخته‌ها خوب نیست و می‌تواند کشنده باشند.

پیشگیری از تصلب شرایین

با افزایش سن و نوع شیوه زندگی ما، دیواره عروق ما به دلیل کلسترول سخت‌تر می‌شود و گاهی اوقات انسداد ایجاد می‌شود. خاصیت آنتی اکسیدانی انار از اکسید شدن کلسترول بد جلوگیری می‌کند. بنابراین، خوردن انار چربی اضافی را از بین می‌برد و از سخت شدن دیواره شریان‌ها جلوگیری می‌کند.

ماسک اکسیژن

انار به پمپاژ سطح اکسیژن در خون ما کمک می‌کند. به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در انار، با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند، کلسترول را کاهش می‌دهد و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. همه اینها در نهایت به جریان آزاد خون و در نتیجه بهبود سطح اکسیژن در بدن شما کمک می‌کند.

مبارزه با اختلال نعوظ

اگرچه این یک داروی شگفت انگیز نیست اما بله آب انار می‌تواند کمی اختلال نعوظ را بهبود بخشد. و بسیاری از نظریه‌ها این موضوع را ثابت می‌کنند.

کمک به هضم غذا

همه ما می‌دانیم که فیبر برای هضم خوب است. اما به دلیل شیوه زندگی ما که به سمت خوردن غذاهای ناخواسته تمایل داریم، از فیبر موجود در سبزیجات و میوه‌های خود غافل می‌شویم. افزودن انار به رژیم غذایی روزانه می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای گنجاندن فیبر در برنامه روزانه شما باشد. یک انار حاوی 45 درصد فیبر توصیه شده روزانه شما است.

مبارزه با بیماری‌های قلبی و سرطان پروستات

دو مطالعه ادعا می‌کنند که آب انار توانایی مبارزه با سرطان پروستات را دارد. یک آزمایش نشان داد که آب انار رشد را کند کرده و حتی سلول‌های سرطانی کشت شده را از بین می‌برد و همانطور که قبلاً در نکته دوم اشاره کردیم، آب انار خون را رقیق می‌کند و در نتیجه وضعیت آن را بهبود می‌بخشد که به نوبه خود از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند.

حافظه را بهبود می‌بخشد

مطالعه‌ای انجام شد که در آن به افرادی که مشکل حافظه داشتند، روزانه 237میلی لیتر آب انار داده می‌شد. پس از یک دوره زمانی مشخص، بهبود زیادی در حافظه کلامی و بصری آنها مشاهده شد. در واقع، آزمایش دیگری که روی موش‌ها انجام شد نشان می‌دهد که مصرف انار همچنین می‌تواند از آلزایمر جلوگیری کند. اما این آزمایش هنوز بر روی انسان انجام نشده است.

افزایش ایمنی بدن

انار که سرشار از ترکیبات ضدالتهابی است، برای افرادی که از اختلالات مرتبط با ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و استروآرتریت رنج می‌برند بسیار مفید است. آنها همچنین سرشار از ویتامین C هستند که تولید آنتی بادی را افزایش می‌دهد و به ایجاد ایمنی کمک می‌کند. انار می‌تواند به شما در حفظ سیستم ایمنی سالم و جلوگیری از بیماری‌ها و عفونت‌های شایع کمک کند.

تقویت کننده باروری طبیعی

میوه قرمز مزیت پنهان دیگری دارد. انار با محتوای غنی آنتی اکسیدان، سطح استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می‌دهد. استرس اکسیداتیو با اختلال عملکرد اسپرم و همچنین کاهش باروری در زنان ارتباط دارد. مطالعات برای درک سایر مزایای قوی آن برای سیستم تولید مثل در حال انجام است.

کمک به کاهش استرس

انار علاوه بر کاهش استرس اکسیداتیو داخلی بدن، به کاهش استرس روانی که در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود تجربه می‌کنید نیز کمک می‌کند. بر اساس تحقیقی که توسط دانشگاه ملکه مارگارت انجام شد، افرادی که آب انار می‌نوشیدند سطوح پایین تری از کورتیزول، هورمون استرس که در شرایط استرس زا افزایش می‌یابد را داشتند.

از تشکیل پلاک جلوگیری می‌کند

شما از دهانشویه برای بهبود سلامت دهان و دندان خود استفاده می‌کنید اما شگفت آور آنکه آب انار می‌تواند گزینه بهتری نسبت به دهان شویه‌های حاوی الکل باشد. ترکیبات خاصی در انار دارای اثرات ضد پلاک قوی هستند. یک مطالعه نشان داد که عصاره هیدروالکلی انار به طور موثر تشکیل پلاک دندانی را به دلیل تجمع میکروارگانیسم‌ها تقریباً 84 درصد کاهش می‌دهد.

تقویت استخوان‌ها و بهبود عملکرد ورزشی

چندین مطالعه انجام شده در طول این سال ها ثابت کرده است که خوردن مرتب انار می‌تواند برای سلامت استخوان شما عالی باشد. مطالعات روی حیوانات نیز نشان داده است که این میوه می‌تواند تأثیر پیشگیرانه ای بر روی از بین رفتن استخوان داشته باشد. فلاونول های بالا موجود در میوه به طور فعال به مبارزه با هرگونه التهابی که می‌تواند مشکلاتی مانند آسیب غضروف و آرتروز ایجاد کند، کمک می‌کند. تحقیقات فزاینده ای برای بررسی تأثیر آن بر کاهش مشکلاتی مانند آرتریت روماتوئید، پوکی استخوان و سایر مشکلات مفصلی در حال انجام است. در واقع، محتوای آنتی اکسیدان موجود در آب انار برای عملکرد ورزشی نیز مفید است. دوندگان به طور جدی تشویق می شوند تا میوه را نیز مصرف کنند زیرا می‌تواند عملکرد، فعالیت هوازی و استقامت را افزایش دهد.

فشار خون را پایین می‌آورد

اسید پونیکیک یکی از اجزای اصلی انار است که به کاهش کلسترول ، تری گلیسیرید و کاهش فشار خون کمک می‌کند.

مضرات انار

خوردن انار برای مبتلایان به زخم معده و روده مناسب نیست و برای افراد سرد مزاج زیان بخش می باشد و همچنین موجب کاهش جاذبه کبد می شود. افراط در خوردن انار باعث یبوست – ناراحتی معده و زبر شدن گلو می شود در ضمن افرادی که مبتلا به ناراحتی ریوی می باشند در مصرف انار احتیاط کنند.