شیراز یکی از شهرهای کهن‌ ایران است که دارای فرهنگ و تمدن دیرینه‌ای بوده و به شهر شعر و ادب معروف است. این شهر علاوه بر فرهنگ غنی دارای غذاهای خوش رنگ و لعاب و خوشمزه‌ای است که طعم شیرین آن‌ها در همه جا مشهور است. در این مطلب برخی از این غذاها را به شما معرفی می‌کنیم.

دوپیازه آلو

دو پیازه آلو یکی از غذاهای سنتی شیرازی می باشد که بسیار راحت است ولی برعکس نام آن از آلو خبری نیست در لهجه زیبای شیرازی به سیب زمینی آلو گفته می شود و در گذشته این غذا همراه با نان تازه تهیه می شد و به صورت نونی سرو می شده است و طرز تهیه بسیار راحتی دارد. کافیست مقداری سیب زمینی، گوجه فرنگی و پیاز داشته باشید تا با اضافه کردن مقداری رب و ادویه به آنها بعد از چند دقیقه یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی شیراز را درست کرده باشید. گاهی در این غذا گوشت خرد شده هم ریخته می شود که آن را پر از پروتئین می کند. شیرازی ها این غذا را معمولا شب ها با مقداری نان تازه می خورند.

شیرازی پلو

شیراز پلوهای متنوعی دارد که برای درست کردن آنها از مواد تازه و مقوی زیادی استفاده می شود و به همراه سبزی خوردن، ترشی یا سالاد شیرازی سرو می شوند. شیرازی پلو یکی از معروف ترین پلوها و غذاهای شیراز است، یک غذای شکیل و خوش عطر و بو که طرفداران زیادی دارد و کاملا اشتها برانگیز است. مواد لازم برای درست کردن این غذا برنج، مرغ، زرشک، زعفران، بادمجان و ماست است.

شکر پلو

تعداد زیادی از غذای شیراز شیرین اند و این به خاطر این است که مردم از وجود طعم شیرین در غذا لذت می برند. اگر شما هم غذاهای شیرین را دوست دارید و خوردن این جور غذاها انرژی تان را چند برابر می کند به سراغ شکر پلو بروید. مواد لازم برای درست کردن این غذا برنج، شکر، پسته، بادام، پوست نارنگی و زعفران است. رنگ، ظاهر و طعم این غذا اشتهایتان را آنقدر باز می کند که نمی توانید در مقابل بشقاب دوم مقاومت کنید.

قورمه به

باز هم یک غذای شیرین دیگر که این بار به همراه شکر، میوه ی «به» هم مسئولیت این طعم شیرین را به عهده گرفته است! به جز شکر و «به» مواد دیگری مثل گوشت، زعفران، پیاز و ادویه هم در این غذا به کار می رود. طعم «به» پخته در غذا منحصربفرد و خوشمزه است و مطمئناً از طعم بینظیر آن خوشتان می آید.

فالوده شیرازی

فالوده یا پالوده شیرازی، از جمله خوراکی هایی است که در همه جای ایران پیدا می شود و طرفداران زیادی مخصوصا در تابستان دارد. فالوده، رشته های نشاسته ای است که با شکر و یخ زیاد آماده می شود و بسته به میل شما، از گلاب، آبلیمو یا عرقیجات دیگر برای طعم دار کردن آن استفاده می شود.

لوبیا پلو

وقتی اسم از لوبیا پلو می آید شاید برنج به همراه لوبیا سبز را تصور کنید اما لوبیا پلوی شیرازی ها فرق دارد و با لوبیا چشم بلبلی درست می شود. مواد لازم برای درست کردن این غذا برنج، لوبیا چشم ‌بلبلی، شوید، زعفران، دارچین و گوشت است. گاهی در این غذا به جای تکه های گوشت از گوشت چرخ کرده هم استفاده می شود که از نظر بعضی ها خوشمزه تر می شود.

آش سبزی

از غذاهای محلی و سنتی شیراز می توان به آش سبزی اشاره کرد که به دلیل مزه ی خوشمزه و دلچسب طرفداران زیادی دارد. البته شیرازی ها این آش را در وعده ی صبحانه سرو می کنند و در تعطیلات همیشه در سفره های شیرازی ها نقش ثابتی دارد. اگرچه آش سبزی در همه جای ایران طبخ می شود ولی آش سبزی شیراز یک چیز دیگر است. برای پخت این آش از عدس، برنج، نخود، گوشت، دارچین، لوبیا سفید، تره، ترخون، و شوید استفاده می کنند.

کلم‌ پلو

یک غذای محلی که با اینکه از غذاهای سنتی شیراز است اما در شهرهای دیگر هم درست می شود. مواد لازم برای درست کردن این غذا کلم قمری، برنج، پیاز، آرد نخود چی، گوشت چرخ‌ کرده و سبزی است. عطر این غذا از سبزی های معطر آن می آید که شامل شوید، تره، ریحان و ترخون است. در این غذا مواد مقوی زیادی به کار می رود که آن را از سالم ترین غذاها کرده و اگر از طرفداران غذاهای سالم و مقوی هستید می توانید با خیال راحت آن را میل کنید. دستور پخت این غذا خیلی راحت است. به طوری که می توانید به راحتی آن را در خانه درست کنید و از عطر و طعم بی نظیرش لذت ببرید به خصوص اینکه خوردن این غذا به ماست و سبزی خوردن خیلی می چسبد.

آب‌ پیازک یا اشکنه‌ شیرازی

با اینکه اشکنه در شهرهای زیادی پخته می شود ولی روش های پخت زیادی دارد. مواد لازم برای تهیه ی اشکنه شیرازی تخم مرغ، پیاز، نعناع خشک و شنبلیله است و از آن جایی که غذای سبکی است و خیلی زود آماده می شود معمولا در وعده ی شام خورده می شود.

کوفته سبزی

از غذاهای اصیل و محلی شیراز می‌توان به کوفته سبزی آن اشاره کرد که بسیار پرطرفدار است. در کوفته سبزی شیرازی مواد غذایی همانند گوشت چرخ کرده، نخود، پیاز و سبزی‌های ترخون، گشنیز، شوید، مرزه و تره به کار می‌رود.
اندازه کوفته سبزی نسبت به سایر کوفته‌ها کمی بزرگتر بوده و معمولا با نان و سبزی خوردن تازه سرو می‌شود.

رنگینک

این دسر خوشمزه شیرازی هم مثل خیلی از خوردنی های دیگر این شهر، به بقیه نقاط کشور برده شده و در شهرهای دیگر هم پخته و خورده می شود. رنگینک حلوایی است که با خرماهای محلی مخلوط می شود و رویش هم پر از خلال های پسته و بادام است. این دسر مقوی، در ماه رمضان یک انتخاب عالی است.

قنبر پلو

قنبر پلو را می‌توان در زمره غذاهای سنتی شیراز به حساب آورد که بیشتر در مجالس و مهمانی‌ها طبخ می‌شود. مواد اصلی این غذا شامل برنج، گوشت چرخ کرده، مغز گردو، پیاز، انار یا رب انار، آرد نخودچی، کشمش و ادویه هستند.

برای تهیه این غذا باید مغز گردو، پیاز، رب انار و کشمش را با هم مخلوط کرده و با گوشت چرخ کرده هم کوفته قل‌قلی‌های ریز درست کنیم. سپس برنج را آبکش کرده و از مخلوط مواد و گوشت قل‌قلی ما بین آن بریزیم. طعم این غذا به دلیل وجود انار و کشمش ملس بوده و شیرین یا ترش کردن آن به ذائقه شما بستگی دارد.

بد نیست بدانید که به جای کشمش می‌توان از خرما یا شیره انگور هم برای شیرین کردن این غذا استفاده کرد. قنبر پلو شیراز بسیار خوشمزه بوده و صرف آن در کنار سالاد شیرازی قطعا آن را دلچسب‌تر خواهد کرد.

کلوچه مسقطی

کلوچه مسقطی شیرازی جزو سوغاتی های پرطرفدار شیراز به حساب می آید که یک دسر خوشمزه و شیرین است. این شیرینی یا حلوا، از نشاسته، هل، گلاب، زعفران و پسته تهیه می شود و بسیار لطیف است.

کوفته هلو

با اینکه این که شکل و شمایل این کوفته مثل کوفته های دیگر ایران است اما طعم و مزه ی متفاوتی دارد که آن را منحصر بفرد و خاص کرده است. برای درست کردن این غذا گوشت چرخ ‌کرده، آرد نخودچی، تخم‌ مرغ، پیاز، هویج یا نرگسی با هم ترکیب و در مقداری از آن ها پیاز داغ یا کشمش گذاشته می شود. مواد به شکل گلوله های کوچک در می آید و در روغن سرخ می شود.

آش ماست

آش ماست یکی از معروفترین آش های شیراز است که در بین اهالی این منطقه نیز طرفداران بسیاری دارد. برنج، پیاز داغ، لپه، سبزی و ماست مواد اصلی این آش است؛ به این صورت که لپه و برنج را با هم پخته و سبزی شوید و ترخون را به آن می افزایند. همچنین گوشت را جداگانه با پیاز و ادویه می پزند و آن را کوبیده و با مواد دیگر مخلوط می کنند. زمانی که مواد کامل پخته شد ماست را به آن می افزایند.

یخنی نخود

این غذا مثل آبگوشت است و برای درست کردن آن از گوشت، سیب‌زمینی، نخود، پیاز، نمک و زردچوبه استفاده می شود. با اینکه این غذا منتسب به شیراز است اما در بیشتر جاهای ایران آبگوشت را به همین روش درست می کنند.

رب پلو

در این غذا گوشت استفاده نمی شود و گیاهخواران به راحتی می توانند آن را استفاده کنند. مواد لازم برای تهیه ی این غذای سنتی برنج، رب انار، گردو، کشمش، شکر و پیاز است و با اینکه به نظر ساده می آید اما گردو به همراه رب انار آن را مقوی و مفید کرده است. در سر سفره شیرازی ها با این غذا سالاد شیرازی و سبزی خوردن هم گذاشته می شود.