تبریز یکی از قدیمی‌ترین شهرها و از قطب‌های صنعتی ایران است. این شهر که دارای تاریخ بلند و قدمتی طولانی است خوراکی‌ها و غذاهای خوشمزه‌ای دارد که هر فردی را با هر سلیقه‌ای راضی می‌کند.

در این مطلب برخی از خوراکی‌ها و غذاهای خوشمزه تبریز را به شما معرفی می‌کنیم.

کوفته تبریزی

کوفته تبریزی یکی از خوراک‌های مشهور ایران است که شهرت جهانی دارد و منتسب به شهر تبریز است. انواع کوفته در نقاط مختلف خاورمیانه تهیه می‌شود و تفاوت اکثر کوفته ها بیشتر در طرز تهیه و مواد استفاده شده در آن است.

در کوفته تبریزی از انواع سبزی‌های معطر استفاده می‌شود و به‌طور سنتی گوشت این کوفته در یک هاون سنگی و با دسته‌هاونی چوبی می‌کوبند و سبزی‌ها و لپه به آن اضافه می‌گردد. مواد اصلی کوفته تبریزی، گوشت و لپه و سبزیجات مخصوص است که به شکل گرد در می‌آیند و در سس پخته می‌شوند. معمولا یک تخم مرغ پخته و زرشک و آلو در وسط کوفته می گذارند.

کوکوی لوبیا سبز

کوکو یکی از غذاهای معروف در آشپزی ایرانی است. ماده اصلی کوکو تخم مرغ است و در طبخ انواع مختلف این غذا از سبزی، پیاز، سیر، فلفل دلمه‌ای، قارچ، سیب زمینی و ادویه به‌طور معمول استفاده می‌شود اما کوکوی لوبیا سبز از غذاهای سنتی تبریز است که بیشتر در مراسم‌های افطار سرو می‌شود. گوشت چرخ‌کرده، پیاز، هویج، زعفران، لوبیا سبز و تخم‌مرغ از مواد اولیه این غذای خوشمزه هستند.

خورش هویج

خورش هویج یکی از غذاهای بسیار پرطرفدار بین تبریزی‌ها است. برای تهیه‌ی این خورش از هویج‌، مرغ یا گوشت، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، زعفران و آب لیمو ترش استفاده می‌کنند تا طعم شیرین نداشته باشد.

داش کلم آشی

داش کلم آشی از جمله آش‌های مخصوص تبریز است که فقط در این شهر طبخ می‌شود. برای تهیه این آش از کلم قمری، پیاز، لپه، بلغور، برنج و انواع سبزی شامل: تره، جعفری و کروز، گوجه فرنگی، رب گوجه و فلفل استفاده می‌شود. برخی از افراد، خصوصا قدیمی‌ترها کشک نیز به این آش اضافه می‌کنند. همچنین برای تزیین و طعم بهتر این غذا از نعنا خشک نیز استفاده می‌شود.

دویماج

بین غذاهای سنتی تبریز، غذاهای خیلی خوشمزه‌ای هست که مزه‌شان با فینگرفودهای امروزی برابری می‌کند. دویماج از جمله غذاهایی است که می‌تواند پیش‌غذا، صبحانه یا میان‌وعده باشد، مواد اصلی آن نان تبریز (یا نان لواش)، دوغ، پنیر تبریز، کره، گردو و سبزی خوردن می‌باشد.

اوماج آشی

آش اوماج یا اوماج آشی،برای روزهای سرد زمستان عالی است مخصوصا در روزهای برفی. برای تهیه آش اوماج اول باید اوماج درست کنیم. اوماج، خمیرهای کوچکی اندازه ماش یا عدس است و بعد به آن پیاز، عدس، سبزی آش و رب گوجه‌فرنگی اضافه می‌کنیم.

تره شورباسی

تره شورباسی که طعم غالب خود را از تره می‌گیرد از موادی مانند: پیاز، گوشت، لیمو عمانی، زعفران، لپه، زردچوبه و نمک و فلفل تهیه می‌شود. شوربا غذایی ساده و در عین حال دلچسب و پرطرفدار است. این غذا بسیار مقوی است و برای آن هایی که کمبود کلسیم دارند توصیه می شود.

قیقاناخ یا خاگینه

در منطقه آذربایجان خاگینه به عنوان دسر سرو می‌شود. اصلی‌ترین ماده یا به عبارتی پایه تهیه خاگینه تخم‌مرغ و سبزی است، در واقع خاگ یعنی همان تخم‌مرغ. ترکیب تخم مرغ با تره کوهی (یا سبزی های معطر دیگر) خاگینه معروف تبریز را تشکیل می‌دهد. در این میان محبوب‌ترین خاگینه، خاگینه نعنا است.

آش ماست

آش ماست، یکی از آش‌های معروف و سنتی ایرانی است که در اصل از تبریز و اردبیل سرچشمه می‌گیرد. این آش محبوب و پرطرفدار، در نقاط مختلف ایران با دستورپخت‌های متفاوتی طبخ می‌شود. پایه اصلی این غذا، ماست است و از دیگر مواد تشکیل‌دهنده آن می‌توان به عدس، نخود، برنج، بلغور گندم، سبزی مخصوص، پیاز، آب گوشت و غیره اشاره کرد.

کباب بناب

این شهر به خاطر کباب لذیذ و خوشمزه‌اش یعنی کباب بناب بسیار مشهور است. در همه جای ایران بیشتر کباب ها با پلو سرو می شوند اما در تبریز کباب بناب را حتما با نان می‌خورند. برای تهیه این کباب بسیار ویژه از گوشت گوسفندی تازه، پیاز نگینی و ساطوری شده، نمک و فلفل استفاده می‌شود. تاریخ طبخ این غذا از پیشینه‌ای طولانی برخوردار بوده و به عنوان غذای سلطنتی در دوران قاجار محسوب می‌شود. این روش خاص طبخ کباب که امروزه مرسوم است قبل از سال ۱۳۰۰ هجری شمسی توسط مرحوم صمد آشپز باشی در بناب ابداع گردید، به عبارت دیگر مرحوم صمد آشپز باشی را می‌توان بنیانگذار طبخ کباب سنتی دانست.

آش میوه

یکی از معروف‌ترین آش‌های منطقه‌ی آذربایجان، آش میوه است. این آش به علت اینکه انواع و اقسام میوه‌های خشک را دارد به عنوان غذای مناسب برای شستشوی دستگاه گوارش محوب می‌شود. آش میوه به دو صورت پخته می‌شود. در یکی از دستورهای پخت آن نیازی به سبزی نیست و در دستور دیگر، سبزی آش نیز جزو مواد اولیه‌ی آش است. میوه‌های خشک مانند زردآلو، آلو خورشتی و آلو قیسی از مواد اصلی این آش هستند.

دلمه برگ مو (یپراخ دلماسی)

دلمه‌ی برگ مو یکی از پیش‌غذاهای مجلسی و اصیل تبریزی است. برای تهیه‌ی این دلمه از بلغور، برنج، لپه، روغن حیوانی (ساری یاغ)، پیاز سرخ‌کرده و سبزی دلمه (شوید، مرزه، تره) استفاده می‌شود. دلمه به طور کلی یک واژه ترکی است و از لغت ترکی “دلماخ” به معنی “پر شدن” گرفته شده است. در منطقه تبریز، دلمه را علاوه بر برگ انگور با فلفل دلمه، کدو و گوجه فرنگی نیز درست می‌کنند.

نوقا

یکی از شیرینی های لذیذ و پرطرفدار تبریز، نوقا یا لوکاست کـه از خانواده گز بـه حساب می‌آید. مواد تشکیل دهنده نوقا، سفیده تخم مرغ، شکر، گردو ، وانیل و … اسـت و گاهی در تهیه آن از نان میکادو نیز استفاده می‌شود. این شیرینی جایگاه خاصی در سفره عید و مراسم شادی و جشن و سرور تبریزی ها دارد و بخشی از فرهنگ آنها بـه شمار می‌رود.

قورما شورباسی

در زمان قدیم خبری از یخچال نبوده است و مردم برای نگهداری مواد اولیه خود راهکارهای جالبی داشتند. که این راه‌ها باعث می‌شد طعم غذاها فوق‌العاده لذیذ بشود. قورماشورباسی که نوعی آبگوشت است به دلیل قورمه شدن گوشت به این نام شهرت یافته است. برای طبخ این غذا از ترکیب موادی از جمله گوشت قورمه شده‌ گوسفند، پیاز، دنبه و چربی گوسفند، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، فلفل قرمز، لپه، زعفران، نمک، رب گوجه‌فرنگی و ادویه بومی استفاده می‌شود. در برخی موارد از سبزی محلی به نام کالش نیز در این غذا استفاده می‌شود.

قرابیه

این شیرینی بـه شکل کلوچه اسـت کـه از آرد، شکر، وانیل، تخم مرغ و … تهیه شده و بر روی آن انواع مغزها دیده می‌شود. طبق معمول تبریزی‌ها از این شیرینی برای پذیرایی از میهمانان ویژه خود استفاده می‌کنند و جایگاه آن در اعیاد باستانی و مذهبی نیز بسیار ویژه اسـت. قرابیه در طعم‌های مختلفی در بازار وجود دارد کـه از میان آنها می‌توان بـه قرابیه پسته‌ای، نارگیلی، گردویی و … اشاره کرد.

قارنی یاریخ

قارنی یاریخ به زبان مردم تبریز به معنی بادمجان شکم پر است. این غذا یکی ازغذاهای محبوب مردم تبریز به شمار می‌رود. مواد اولیه این غذا شامل بادمجان، سیر، گوشت چرخ کرده، جعفری، رب گوجه فرنگی و ادویه های مخصوص است. معمولا سرو قارنی یاریخ با نان، ماست، سبزی‌خوردن یا ترشی صورت می‌گیرد.

باقلوای تبریز

در ایران، طعم بهترین باقلوا را می‌توانید در تبریز بچشید و لحظاتی خوشمزه را برای خود خلق کنید. این شیرینی حتی در رستوران‌های این شهر هم پیدا می‌شود و بعنوان دسر درکنار غذا خودنمایی می‌کند. باقلوا را از آرد، شکر، تخم مرغ، هل و… با طعم‌های متفاوت پسته‌ای، نارگیلی و بادامی تهیه و در اشکال مختلف مربعی، لوزی و لوله‌ای عرضه می‌کنند.

آش گوشواره

آش گوشواره تبریز یکی دیگر از غذاهای سنتی و بومی آذربایجان به شمار می‌آید که به دلیل حضور گلوله‌‌های خمیری شکل (این گلوله‌های خمیری شباهت زیادی به خمیر دامپلینگ دارد)، به این نام شهرت یافته است. غذایی مقوی و بسیار پرطرفدار که با وجود مدت زمان طولانی طبخ، طرفداران بسیاری را از آن خود کرده است. این خوراک بومی و سنتی در شهرستان تبریز بیش از سایر نقاط این استان، تهیه و مصرف می‌شود.آشپزهای خوش‌ذوق آذربایجانی با استفاده از موادی همچون رب گوجه‌فرنگی، کره، آب، نخود، جعفری، گشنیز، نعناع، سرکه، پیاز، تخم‌مرغ، نمک، آرد، گوشت چرخ‌کرده، زردچوبه و فلفل، به تهیه و طبخ آش گوشواره می‌پردازند.

اریس

در بین شیرینی‌های اصیل و قدیمی تبریزی، اریس یکی از مشهور ترین آن هاست کـه از شیر، شکر، وانیل، پسته، کاکائو و … تهیه می‌شود و انواع مختلفی بنام تسبیحی و کاکائویی دارد. این شیرینی بـه سبب طعم خاصی کـه دارد، با هر ذائقه‌ای جور در می‌آید و تعداد زیادی از افراد آن‌را دوست دارند.