سبزه یکی از اجزای اصلی سفره هفت سین و نمادی از تولد و رشد است. بسیاری از افراد به خصوص قدیمی‌ترها معتقدند سبزه نوروز باید در خانه و توسط افراد خانواده تهیه شود.

کاشت سبزه، رسیدگی و پرورش آن یکی از هیجان‌انگیزترین کارها برای نوروز است، ما در این مطلب بهترین زمان کاشت برای انواع دانه‌ها را به شما می‌گوییم.

طریقه‌ی کاشت سبزه

اگر بخواهید سبزه‌ها را در بشقاب سبز کنید به پنجاه تا صد گرم دانه از هر غله‌ای که علاقه دارید نیاز است. برای این منظور در ابتدا باید دانه‌ها را در آب خیس کنید.

بعد از اینکه بیست و چهار ساعت خیس شدند بذرها را در یک پارچه نمدار که از قبل آماده کرده‌اید بریزید و در بشقاب یا ظرف مورد نظر قرار بدهید. بشقاب یا ظرفی که در آن بذرها را گذاشته‌اید نباید دارای آب باشد بلکه فقط پارچه را باید نمدار کنید تا رطوبت به بذرها برسد و از خشک شدن آنها جلوگیری شود .برای اینکه بذرها خوب رشد کنند و خشک نشوند باید هر روز به میزان لازم روی پارچه آب بریزید به وسیله پارچه‌ای که بر روی آن کشیده شده از تابش نور مستقیم بر روی بذرها جلوگیری کنید. نکته مهم در این مورد این است که آب دادن به بذرها نباید فراموش شود چرا که موجب خشک شدن و خراب شدن بذرها می‌شود. البته نباید زیاد از حد هم به آنها آب دهید چرا که زیاده روی هم موجب پلاسیدگی آن می‌شود. اگر بذر مرتب و به مقدار کافی آب دریافت کند و به دور از نور خورشید و در جای تاریک قرار بگیرد کم کم دانه‌ها رشد می‌کنند.

هر وقت که دانه‌ها کم کم جوانه زدند و سر از خاک بیرون آوردند آنها را به یک بشقاب گود انتقال داده و با دست آرام آرام و با احتیاط پهن کنید تا روی هم جمع نشوند و بعد دوباره پارچه نمدار را برای بیست و چهار ساعت دیگر روی بشقاب قرار دهید و مقدار اندکی نیز آب در بشقاب بریزید. بعد از طی یک روز، بشقاب را در جایی‌ که نور کافی وجود دارد قرار داده و پارچه را از روی بشقاب بر دارید و بعد کم کم شاهد رشد سبزه زیبایتان خواهید بود و آب دادن را در این مدت نباید از یاد ببرید. بعد از اینکه به سبزه‌ها آب دادید آبی را که در بشقاب جمع می‌شود را باید دور بریزید چرا که اگر آب در ته بشقاب جمع شود موجب پلاسیدگی و بوی بد سبزه‌ها خواهد شد.

آفتاب نقش مهمی در رشد بهتر و سریع‌تر سبزه‌ها دارد. ما ایرانیان همیشه سبزه را از موقعی که کاشته‌ایم تا سیزه ده بدر نگه می‌داریم تا در روز سیزده بدر آن را به دست آبهای روان و جاری بسپاریم البته اگر تا آن موقع سبزه هایمان سبز بمانند و خشک نشوند. اگر می‌خواهید سبزه‌هایتان تا سیزده بدر سبز و زیبا بمانند پس مواظب باشید که به سرعت رشد نکنند برای اینکار شما می‌توانید سبزه‌ها را در یک مکان خنک بگذارید چرا که هوای خنک و کمی سرد از رشد سریع‌تر آن جلوگیری به عمل می‌آورد.

زمان‌بندی کاشت انواع سبزه عید با دانه‌های مختلف

بهترین زمان برای کاشت سبزه که تا ۱۳ فروردین رشد کافی و مناسبی داشته باشند.

دانه مرکبات

مدت خیساندن بذر: ۲۴ تا ۴۸ ساعت

زمان کاشت بذر: ۲۵ بهمن

ریحان

مدت خیساندن بذر: ۵ تا ۱۰ساعت

زمان کاشت بذر: ۲۰ اسفند

شنبلیله

مدت خیساندن بذر: ۶ تا ۸ ساعت

زمان کاشت بذر: ۱۶ اسفند

ماش

مدت خیساندن بذر: ۱۰ تا ۱۸ ساعت

زمان کاشت بذر: ۱۰ اسفند

گندم

مدت خیساندن بذر: ۱۰ تا ۱۸ ساعت

زمان کاشت بذر: ۱۵ اسفند

شاهی

مدت خیساندن بذر: ۵ تا ۱۰ ساعت

زمان کاشت بذر: ۲۲ اسفند

عدس

مدت خیساندن بذر: ۱۰ تا ۱۸ ساعت

زمان کاشت بذر: ۱۰ اسفند

خرفه

مدت خیساندن بذر: ۶ تا ۸ ساعت

زمان کاشت بذر: ۲۲ اسفند

نکاتی برای پر پشت شدن سبزه عید نوروز

۱- از ظروف فلزی برای سبز کردن سبزه استفاده نکنید.

۲- استفاده از ظروف سفالی و در درجه دوم چینی، نتیجه بهتری خواهد داشت تا ظروف پلاستیکی.

۳- از هر بذری که استفاده می‌کنید حتما با توجه به مدت گفته شده بگذارید خیس بخورد.

۵- بهترین روش آبیاری برای سبزه عید غبارپاشی است. روش‌های غرقابی خیلی مناسب این نوع سبزه نیست.