داستان برند مواد غذایی بهروز می تواند برای ایجاد انگیزه در کمال ناباوری باشد. برند محصولات غذایی بهروز در سال ۱۳۵۶ توسط فردی به نام بهروز فروتن شکل گرفت. او بخاطر شکست های اقتصادی پی در پی در زندگی ومشکلات مالی فراوان به فکر کار و حرفه جدید افتاد و به پیشنهاد همسر و خواهر زن خود تصمیم به پخت شله‌زرد، ‌انواع ترشی‌جات و مرباها در خانه ی خود نمود.

او مواد اولیه مورد نیازش را با یک ژیان تهیه میکرد و پس از پخت و بسته بندی محولات در زیر زمین منزلش آنها را در بازار میوه و تره بار و مغازه ها با نام فرآورده های خانگی بهروز توزیع می کرد. بعدها به علت مواجه بامشکلاتی از جمله اعتراض همسایگان، محدودیت تامین مواد اولیه، پخت، بسته بندی وتوزیع ، تصمیم گرفت با سرمایه اندک خود و اقوامش، کارگاهی برای تهیه و تولید فرآورده های غذایی خود تاسیس کند. ولی درست در زمانی که در پی اخذ پروانه تولید بود کارگاهش به خاطر آتش سوزی کارگاه همسایه آتش گرفت. بهروز فروتن بعد از گذشت زمانی کم در گوشه ای از همان کارگاه سوخته ، فعالیت تولیدی خود را از سر گرفت و فعالیت های خود را با تاسیس شرکت بهروز تا آنجایی پیشبرد که با ایجاد۲۵۰ فرصت شغلی به عنوان نخستین کارآفرین نمونه کشور اتخاب گردید.

بهروز فروتن در سال ۱۳۲۴ در تهران متولد شد. او در سن ده سالگی پدرش را از دست داد و مجبور به کار کردن شد. او اکثر مواقع درآمدش را برای مسائل تحصیلی و هزینه‌ی روزمره مصرف می‌کرد. در هر حال، با همه‌ی مشکلاتی که داشت، با کار کردن، هزینه ­ی تحصیلاتش را بدست می آورد و چون روزها کار می کرد،کلاس­های شبانه را انتخاب کرد و به واسطه ­ی علاقه زیاد به کار فنی، رشته‌ی مدل سازی و ریخته‌گری را انتخاب نمود. سپس، به دانشگاه تهران رفت و در دوره­ی شبانه، لیسانس مدیریت گرفت.

آغاز مسیر موفقیت

پس از اتمام تحصیل، شغل معلمی را برگزید و بعد از مدتی، وارد کار فنی شد و شروع به پیمان کاری در کارخانه ذوب آهن کرد. ولی در آن کار ضرر کرد و حتی مجبور به فروش خانه­ی خود شد. در همین موقع با وجود زیان زیادی که نصیب او شده بود، این بار به فکر کاری جدید و نو افتاد و بالاخره با تلاش زیاد به پیشنهاد همسرش، پخت شله‌زرد، ‌انواع ترشی‌جات و مرباها را در منزل شخصی‌ خود با نام محصولات بهروز آغاز نمود. بهروز فروتن حتی مواد اولیه­ ی غذاها را با ماشین ژیانی که داشت تهیه می کرد و در زیرزمین منزل اجاره ای خود، بسته‌بندی و سپس در بین مغازه‌ها پخش می کرد.

 

پیشرفت در مسیر موفقیت

اما با توجه به محدودیت های این کار در خانه، به فکر راه دیگری افتاد و به تدریج با ۱۱ نفر از بستگانش شریک شد و توانست کار خود را توسعه دهد. در حال حاضر، او نزدیک به ۱۰۰۰ نفر پرسنل دارد و شش نقطه از کشور، تحت لیسانس صنایع غذایی بهروز مشغول فعالیت هستند. نکته جالب اینکه، او در مورد صنایع غذایی، در ابتدا اطلاعات فنی زیادی نداشت و بدون داشتن سرمایه و امکانات، کار را شروع کرد و ادامه داد. رمز موفقیت او این بود که از سختی کار لذت می‌برد و از حضور پر تلاش همکارانش و بودن در بین آن ها خوشحال می‌شد.

عامل موفقیت

بهروز فروتن در مورد موفقیت خود این گونه بیان می کند که: فکر می‌کنم هر کسی که خودش را باور داشته باشد، موفق می‌شود. اگر به خودت احترام گذاشتی و برای باورت ایستادگی کردی و در مقابل اشتباهت عذر خواهی کردی، خودت را شناخته‌ای. ما باید سعی کنیم نکات منفی و مثبت خودمان را بشناسیم و خودمان را باور داشته باشیم. من زندگی را اول در ذهنم ترسیم می‌کنم و اگر ایرادی داشت آنرا تغییر می‌دهم، یعنی روی حرف‌هایم متعصب نیستم و پذیرای حرف‌های دیگران هستم. من در ۴۵ سال پیش، کار را یک بازی لذت بخش می‌دانستم و این کارها را انجام می‌دادم و امروز هم، همین کارها را انجام می‌دهم، چون امروز هم کار را یک بازی لذت بخش می‌دانم.

داستان لوگو بهروز

لوگو محصولات غذایی بهروز برخلاف باقی لوگو ها در زمینه مواد غذایی نوع و کانسپت طراحی خود را به شکل قدیمی حفظ کرده است. استفاده از دایره و تشعشعاتی که بالای حرف (( و )) قرار گرفته است علامت خورشید را برای مخاطب تداعی کند. قرار گرفتن شعار در زیر عنوان لوگو کاملا هوشمندانه انتخاب شده است. چشم مخاطب بادیدن لوگو بلافاصله به پایین کادر هدایت میشود. که در آن شعار قرار گرفته است. یک شعار صمیمی و بسیار دوستانه: دوست من سلام

در واقع با این شعار بهروز مخاطب و مشتری را عضوی از خانواده خود میداند. رنگ بندی کار زرد، قرمز و آبی انتخاب شده است. اگرچه ترکیب زرد و قرمز در کنار یکدیگر کاملا ترکیب همگون و زیبایی را میرساند اما در مواجه با رنگ نوشتار سورمه ای کمی انتخاب متناقص است.

با این حال لوگو برند بهروز با لوگوتایپ نوشتاری در میان عموم مردم جای خود را باز نموده است و از همه مهم تر از دلایل محبوبیت این برند در حوزه صنایع غذایی می توان به کیفیت خوب محصولات و تداوم سیاست های مشتری مدارانه در این شرکت اشاره کرد.