بخش زیادی از انرژی بدن ما از غذاهایی که می‌خوریم تامین می‌شوند. خستگی می‌تواند به این معنا باشد که وعده غذایی شما به خوبی برنامه‌ریزی نشده است و قادر به تامین مواد مغذی و انرژی مورد نیاز بدن شما نیست پس با تغییرات کوچک در رژیم غذایی روزانه خود می‌توانید در طول روز انرژی فراوان داشته باشید.

در این مطلب برخی از غذاهای انرژی‌زا را به شما معرفی می‌کنیم.

موز

موز حاوی پتاسیم و فیبر و پروتئین است، از این رو مصرف آن قبل و بعد از تمرینات توصیه می‌شود. این میوه زرد حاوی سه قند طبیعی – ساکارز، فروکتوز و گلوکز است که می تواند انرژی فوری را تامین کند. همچنین منبع خوبی از کربوهیدرات است، یک درشت مغذی که می‌تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد. خوردن منظم این میوه همچنین می‌تواند به تنظیم سطح فشار خون شما کمک کند.

اسفناج

سبزی برگ سبز منبعی از مواد مغذی است. سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که بدن برای انجام چندین عملکرد به آن‌ها نیاز دارد. مهمتر از همه، حاوی آهن است، یک ماده معدنی وقتی به مقدار ناکافی مصرف شود می‌تواند منجر به خستگی شود. مقدار کم آهن به معنای اکسیژن رسانی کندتر به سلول‌های مغز است که اغلب منجر به ضعف می‌شود. بنابراین، سعی کنید اسفناج بیشتری را از طرق مختلف مانند اسموتی یا سالاد به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

چغندر

این سبزی ریشه‌ای سرشار از آهن است. علاوه بر این، چغندر همچنین حاوی ترکیبی است که می‌تواند بهره‌وری سلول‌های تولید کننده انرژی بدن را بهبود بخشد. این مورد می‌تواند به افزایش تولید و عرضه مواد مغذی به سلول‌ها کمک کند و به شما احساس انرژی بدهد. می‌توانید سالاد چغندر، سوپ میل کنید یا می‌توانید دستور غذای دلخواه خود را امتحان کنید.

تخم مرغ

تخم مرغ منبع پروتئین با کیفیت بالا و چربی‌های سالم است. ترکیب این دو می‌تواند شما را در طول روز راضی و پرانرژی نگه دارد. همچنین سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن، کولین، ویتامین D و ویتامین B-۱۲ هستند که می‌توانند میزان مواد مغذی روزانه را تامین کنند. اما هنگام خوردن تخم مرغ به خاطر داشته باشید که تخم مرغ کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید زیرا تمام مواد مغذی در قسمت زرد رنگ وجود دارد.

خرما

فقط ۲ تا ۳ عدد خرما در روز تمام چیزی است که برای انرژی بخشیدن به خود و فعال ماندن نیاز دارید. میوه خشک شیرین سرشار از فیبر است که می‌تواند سیری شما را افزایش دهد و همچنین میل شما به مواد غذایی شیرین را کاهش دهد. علاوه بر این، خرما سرشار از ویتامین‌های گروه B مانند اسید پانتوتنیک، فولات و نیاسین است که می‌تواند فرآیندهای متابولیکی را که غذا را به انرژی تبدیل می‌کند، افزایش دهد. به راحتی می‌تواند به مبارزه با خستگی کمک کند. خرما همچنین می‌تواند جایگزینی طبیعی و سالم برای شکر باشد.

آجیل

بادام هندی، بادام زمینی و فندق دانه هایی سرشار از منیزیم هستند و نقش کلیدی در تبدیل قند به انرژی بازی می‌کنند. آنها همچنین مقدار قابل توجهی فیبر دارند که قند خون را در سطح متعادلی نگه می دارد و پروتئین درون آنها از گرسنگی جلوگیری می کند. به همین دلیل سعی کنید همیشه یک کیسه مخلوط از انواع مغزهای آجیل را با خود داشته باشید تا بتوانید انرژی خود را در طول روز حفظ کنید.

آب

آب نوشیدنی حیات بخش است که در بسیاری از عملکردهای سلولی بدن از جمله تولید انرژی نقش اساسی دارد. عدم نوشیدن آب کافی می تواند به کم آبی بدن منجر شود که عملکرد بدن را کند کرده و کسلی و خستگی را به دنبال دارد، در حالی که نوشیدن آب می تواند انرژی را افزایش داده و با خستگی ناشی از کمبود انرژی مقابله کند.

شکلات تلخ

شکلات تلخ از خوشمزه‌های دوست داشتنی است که مقدار کاکائوی بیشتری نسبت به شکلات معمولی یا شکلات شیر در خود گنجانده است. آنتی اکسیدان‌های موجود در کاکائو دارای فواید زیادی برای سلامتی هستند که از آن جمله می‌توان به افزایش جریان خون اشاره کرد. افزایش جریان خون به اکسیژن رسانی بهتر به مغز و ماهیچه‌ها کمک کرده، عملکرد آن‌ها را – به خصوص هنگام فعالیت‌های ورزشی – بهبود می‌بخشد و اثر خوبی در کاهش خستگی ذهنی و بهبود خلق و خو دارد. شکلات تیره و تلخ حاوی ترکیبات محرک مانند تئو برومین و کافئین نیز می‌باشد که به نظر می‌رسد برای تقویت انرژی ذهنی و خلق و خو مفید هستند.

آووکادو

آووکادو یکی از خوراکی های فوق العاده مفید و سرشار از چربی های سالم، ویتامین های گروه B و فیبر است که حدود 84 درصد چربی های سالم موجود در آن را اسیدهای چرب اشباع نشده و غیر اشباع تشکیل داده است. این چربی های سالم باعث تقویت سطوح بهینه چربی خون شده و جذب مواد مغذی را بهبود می بخشند، همچنین می‌توانند در بدن ذخیره و به عنوان منبع انرژی استفاده شوند. فیبر موجود در آووکادو نیز که 80 درصد محتوای کربوهیدرات این میوه را تشکیل داده می تواند به حفظ انرژی مداوم و پایدار کمک کند.

کیوی

کیوی جزو منابع خوب ویتامین C است. هر 100 گرم از این میوه 93 میلی گرم ویتامین C دارد. کیوی بخورید تا انرژی کافی به دست آورید و احساس خستگی نکنید.