بوی یخچال یکی از مهم‌ترین مشکلات آشپزخانه است که می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. برای از بین بردن این بو ترفندها و راه‌های مختلفی وجود دارد که در این مطلب برخی از آن‌ها را به شما آموزش می‌دهیم.

علت‌های اصلی بوی بد یخچال

پیش از پرداختن به مراحل از بین بردن بوی بد یخچال، باید به علت به وجود آمدن بوی یخچال پرداخته شود. آشنایی با دلایل ایجاد این بو، کمک می‌کند تا کاربر راحت‌تر بتواند برای از بین بردن آن اقدام کند. دلایل بروز بوی بد در یخچال عبارتند از:

  • فاسد شدن مواد غذایی
  • قراردادن مواد غذایی درباز
  • استفاده نکردن از یخچال به مدت طولانی
  • تمیز نکردن به موقع یخچال
  • تمیز کردن یخچال با مواد شوینده
  • جنس بدنه یخچال

راهکارهای خانگی و آسان برای رفع بوی بد یخچال

مرحله نخست برای رفع بوی بد یخچال، تلاش برای جلوگیری از بو گرفتن آن است. با رعایت مسائلی همچون، قراردادن مواد غذایی در ظروف دردار، جلوگیری از فساد مواد غذایی و … می‌توان از ایجاد بوی بد در آن جلوگیری کرد. اما با توجه به دلیل آخر، با رعایت کردن تمام این نکات، باز هم یخچال بو خواهد گرفت. به همین علت در ادامه برای از بین بردن بوی بد یخچال، راه‌کارهایی را ارائه خواهیم داد.

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یکی از مواردی است که می‌تواند بوی ایجاد شده در یخچال را از بین ببرد. برای انجام این کار کافیست مقداری جوش شیرین را با آب حل کنید و آن را داخل یخچال قرار دهید. این محلول تمام بوی بد را به خود جذب می‌کند. همچنین توصیه می‌شود برای تمیز کردن فضای داخلی یخچال نیز از جوش شیرین به جای مواد شوینده‌ای همچون، مایع ظرفشویی استفاده شود.

استفاده از سرکه

یکی دیگر از راه‌های از بین بردن بوی بد یخچال استفاده از سرکه است. اما به یاد داشته باشید که حتماً سرکه را رقیق کرده و سپس آن را در یخچال قرار دهید. سرکه رقیق نشده دارای بوی تندی است که نه تنها بوی یخچال را از بین نمی‌برد، بلکه سبب ایجاد بوی ترشی و سرکه در یخچال خواهد شد. برای استفاده از سرکه به ازای هر لیوان آب یک چهارم لیوان سرکه بریزید.

استفاده از لیمو

برای رفع بوی بد یخچال می‌توانید از نصف یک لیموی تازه نیز استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که از بین بردن بوی یخچال با این روش تنها درصورتی امکان‌پذیر است که شما بوی لیمو را دوست داشته باشید. چراکه بوی لیموی تازه ممکن است در فضای یخچال پخش شود. اگر از لیمو برای این کار استفاده می‌کنید، آن را پس از گذشت یک هفته دور بیندازید.

استفاده از سیب زمینی

برای از بین بردن بوی بد یخچال می‌توان از سیب‌زمینی پوست کنده نیز استفاده کرد. برای این کار کافیست سیب‌زمینی را به مدت 2 الی 3 روز در یخچال قرار دهید. تکه‌های سیب زمینی پوست کنده را در فضاهای مختلف یخچال قرار دهید تا بوی بد را به خود جذب کند.

استفاده از ذغال

ذغال به دلیل داشتن کربن فعال می‌تواند بوی بد یخچال را به خود جذب کند. اگر از خود ذغال برای جذب بوی بد استفاده می‌کنید، بهتر است آن را داخل یک دستمال نخی بگذارید و روی قفسه‌های یخچال قرار دهید.

استفاده از قهوه

قهوه به دلیل بوی تندی که دارد، می‌تواند بوهای بد موجود در یخچال را از بین ببرد. البته استفاده از قهوه برای از بین بردن بوی یخچال مانند استفاده از لیمو است یعنی این احتمال وجود دارد که مواد غذایی داخل آن بوی قهوه را به خود بگیرند.

استفاده از وانیل

یکی دیگر از راه‌های از بین بردن بوی بد یخچال استفاده از وانیل است. اگر از وانیل پودری استفاده می‌کنید کافیست آن را در ظرفی ریخته و در یخچال قرار دهید. اما اگر از وانیل‌های مایع استفاده میکنید، می‌توانید یک تکه پنه را به وانیل آغشته کرده و آن را در یخچال قرار دهید.

استفاده از بوگیر

بوگیرهایی مخصوص رفع بوی بد یخچال تولید شده‌اند. می‌توانید با خرید این بوگیرها و قرار دادن آن در یخچال خود از بوی بد ناشی از آن خلاص شوید.