نسکافه‌ی شرکت نستله، اولین نام تجاری در زمینه‌ی قهوه فوری و پیشگام در این عرصه است. مانند بسیاری از نوآوران نام‌های تجاری، نسکافه هم در نتیجه‌ی تحقیقات بسیار، دقیق‌تر بگوییم هفت سال تحقیق و آزمایش در آزمایشگاه‌های سوئیس در دهه ۱۹۳۰ به وجود آمده است. در آغاز این دهه دولت برزیل از مکس مورگن تالر (Max morgenthaler) کارشناس قهوه خواسته بود که با معرفی قهوه‌ی ارزان‌تر که فقط با افزودن آب تهیه شود، راهی برای کم کردن مقدار مازاد قهوه‌ی تولید شده در برزیل بیابد.

در سال‌های بعد، شرکت با معرفی قهوه خالص قابل حل در آب که تنها با استفاده از دانه‌های قهوه بو داده به دست می‌آمد (۱۹۵۲) و نیز قهوه‌ای که از طریق منجمدسازی خشک می‌شد (نسکافه گلد بلند (۱۹۶۵) ) و گرانول‌های قهوه (۱۹۶۷)، به تمرکز و تاکید خود بر نوآوری ادامه داد. در سال ۱۹۹۴ نسکافه پروسه‌ی «full aroma» (کاملاً معطر) را ابداع کرد که کیفیت قهوه‌ی فوری را بهتر کرد.
این نوآوری‌ها، جایگاه نسکافه به عنوان پیشگام صنعت قهوه‌ی فوری در جهان را تضمین کرد. نسکافه، پس از کوکاکولا، دومین نام تجاری ارزشمند جهان در بخش نوشیدنی‌های غیرالکلی است. در هر ثانیه تقریباً ۳۰۰۰ فنجان نسکافه نوشیده می‌شود.

با این همه، نوآوری تنها عامل موفقیت نسکافه نیست. نسکافه با تبلیغات موفقی که بازارهای خاص را هدف می‌گیرد، برای حفظ جایگاه خود کوشیده است. آنچه نسکافه را از نام‌های تجاری مشابه متمایز می‌سازد این است که نسکافه در افزایش ارزش «در میان» نام‌های تجاری‌اش استاد است. برای مثال در انگلستان، نسکافه و نسکافه گلدبلند، دو محصول مجزا و کاملاً متفاوت هستند؛ ولی هر دوی آنها با تایید یکدیگر و اشاره به هم، در جهت ارتقاء همه جانبه‌ی نام تجاری نسکافه عمل می‌کنند.

رمز موفقیت

تحقیق: محصول اولیه‌ی نسکافه حاصل هفت سال تحقیق گسترده بود.

نوآوری: باز هم به «نوآوری» می‌رسیم. نسکافه نیز، نام تجاری دیگری برای اثبات این ادعا که اگر شما خالق یک بازار جدید باشید، به طور طبیعی در آن پیشگام خواهید بود.

ارزش افزوده: نام‌های تجاری متنوع نسکافه، در دو گروه مردمی و پرستیژ دسته‌بندی می‌شوند ولی شیوه ارائه هر دوی آنها به صورتی است که نه تنها از ارزش دیگری نمی‌کاهند، بلکه موجب بالا رفتن جذابیت محصولات دیگر نسکافه هم می‌شوند.

خلاصه پرونده
سایت اینترنتی: www.nescafe.co.uk
سال تاسیس: 1938
کشور سازنده: سوئیس

نکته ها:

۱. در هر ثانیه ۳ هزار فنجان نسکافه در سراسر جهان نوشیده می‌شود.
۲. نسکافه متعلق به شرکت نستله، تولیدکننده شماره یک مواد غذایی در دنیاست.
۳. در دوران جنگ جهانی دوم، نسکافه اصلی‌ترین نوشیدنی نیروی نظامی آمریکا بود.